Publisert
19.November.2018
22 statlige millioner til batterifartøy som skal operere i Oslofjorden
Det prisvinnende fartøyet Future of the Fjords får et søsterskip: Med 22 millioner fra Enova kan rederiet The Fjords neste år seile utslippsfritt med nok et hel-elektrisk turistfartøy. Denne gangen i Oslos nærområde.
Der et tilsvarende dieseldrevet fartøy ville forbrent over 225 000 liter diesel og sluppet ut mer enn 700 tonn CO2 i året, skal Legacy of the Fjords gå utelukkende på batteri og lade når det ligger i land. Enova støtter rederiet The Fjords med 22 702 000 kroner til både fartøy og ladeanlegg.
– Dette er en satsing som vil overraske noen i næringen, men vi ser dette som et naturlig utviklingsskritt i en ambisiøs bransje, sier adm.dir. Rolf Sandvik i The Fjords.
– Oslo er et veldig annerledes marked enn Flåm, men vi mener Oslo som destinasjon fortjener den samme operasjonelle og miljømessige kvaliteten – spesielt i lys av at de er europeisk miljøhovedstad 2019. Vi ønsker å sette standarder for urbant miljø, som vi har gjort det i verdensarvområder tidligere. Det stillegående, høyeffektive nullutslippsskipet Legacy of The Fjords vil gi oss mulighet for dette.
Et viktig steg i en nødvendig endring
Det er fremdeles svært få hel-elektriske fartøy i drift, og det er derfor viktig å få opp andelen nullutslippsfartøy i norske fjorder for å vise at teknologien er tilgjengelig, mener Enova:
– Elektrifiseringen av sjøfarten er en av de nødvendige endringene på veien mot lavutslippssamfunnet, derfor er vi i Enova opptatt av at flere må utvikle og ta i bruk batteriteknologi til sjøs. Denne turistbåten vil bidra til å bygge erfaring og kompetanse i norske bedrifter og teknologimiljø, og blir et viktig steg i retning av å gjøre utslippsfrie fartøy konkurransedyktige, sier adm.dir. Nils Kristian Nakstad i Enova.
Etter planen settes båten inn i drift i Oslofjorden fra august 2019.