Meny
Tieto tar Hurtigruten ut i skyen

Publisert
24.August.2015

Tieto tar Hurtigruten ut i skyen

Hurtigruten har valgt Tieto som sin strategiske hosting-partner for å oppnå en moderne og helhetlig IT-tjeneste. Den nye avtalen omfatter ende-til-ende drift av samtlige kommersielle og administrative applikasjoner. Tietos løsninger bidrar til en kostnadsreduksjon på rundt 20 prosent med raskere skalering, forenklet systemadministrasjon og økt kostnadseffektivitet. Kontrakten har en verdi på opptil 130 millioner kroner over avtaleperioden.

– Tieto har tidligere levert vår hostingtjeneste, og vi har de siste årene vært tilfreds med leveransen. Når vi skulle ha ny hosting-plattform for de neste tre årene, var det derfor naturlig å utfordre eksisterende leverandør. Nye dynamiske skyløsninger og forenkling av teknologi skal understøtte våre ekspansive vekstmål for selskapet. Denne utfordringen har Tieto tatt, og de har tilbudt oss ny moderne teknologi til en tilfredsstillende pris og besparelse på dagens løsninger. Dette er vi fornøyd med og har store forventninger til leveransen. Samarbeidet med Tieto vil bli styrket i årene som kommer gjennom denne avtalen, sier Hans Jørgen Eliassen, ICT Director, Hurtigruten.

[factbox id=”1″]

Tieto har siden 2011 driftet Hurtigrutens nettside og bookingsystem. Den nye skyløsningen skal sikre at Hurtigrutens kunder og deres ansatte får en skalerbar og rask IT-plattform, med tilgang til samtlige kommersielle og administrative verktøy. Inkludert i avtalen ligger også støtte for Hurtigrutens 12 skip og kontorer i 6 land.

– Vi er svært fornøyd med å ha fått fornyet tillit hos Hurtigruten. Avtalen styrker vår posisjon i det norske markedet, og bekrefter at Tieto Cloud Server er en god løsning med fokus på fleksibilitet, kostnad og sikkerhet. Ved å flytte forretningskritiske IT-løsninger ut i skyen, viser Hurtigruten at de har ambisjoner og forståelse for fremtidsrettet IT og et ønske om økt digitalisering, sier Christian Schøyen, Country Manager, Tieto Norway.

– Økt fokus på digitalisering endrer i høy hastighet måten vi gjør forretninger på. Det høye tempoet mange bedrifter i dag opplever, gjør at de er nødt til adoptere ny teknologi for å møte kundenes behov. Derfor tar flere og flere bedrifter steget ut i skyen. Tieto har gjennom den fire år lange kunderelasjonen opparbeidet dyp bransjekunnskap og forståelse for Hurtigrutens fremtidige IT-behov. Vi gleder oss til å fortsette samarbeidet på vei mot Hurtigrutens mål om å bli verdensledende innenfor Explorer-reiser, avslutter Helene Helvik, Head of Manufacturing, Retail & Logistics Norway.