Publisert
04.March.2019
Hva skjer om vi stopper alle tungbiler på grenseovergangene?
Denne uka ble dette forsøkt på Ørje grenseovergang. Køene ble lange både på E18 og på kontrollstasjonen.
Kontrollen gikk over to dager. Hensynet til kapasitet og fremkommelighet, gjorde at noe av trafikken måtte slippes forbi kontrollstasjonen.
– Det ble lang kø både på E18 og inne på vår kontrollplass. I perioder måtte vi derfor slippe forbi en del vogntog. Vi hadde omdisponert mannskap for å få kontrollert så mange som mulig og endte til slutt på 441 kontrollerte vogntog i løpet av de to dagene, sier leder for Utekontrollseksjonen Erik Wolff på Taraldrud kontrollstasjon.
95 av de kontrollerte fikk kjøreforbud, 47 fikk gebyr (blant annet på grunn av dårlige dekk) og 174 fikk mangellapp. Tre førere ble anmeldt.
– Dette viste hvor omfattende det er å få kontrollert alle tungbiler som passerer over grensa. Ørje er landets nest mest trafikkerte grenseovergang og skal vi stoppe absolutt alle som kommer over der, vil det føre til veldig lange køer. Vi må også mangedoble antallet kontrollører for å få håndtert alle kjøretøyene inne på kontrollplassen, sier Wolff.
Statsminister og samferdselsminister deltok
Det var Samferdselsdepartementet som hadde tatt initiativ til kontrollen. Vegvesenet fikk i oppdrag å stoppe alle tungbiler som kom over grensa på E18.
– I lys av de alvorlige ulykkene med tungbil denne vinteren, vil jeg ikke la noen aktuelle tiltak stå uprøvd. Mange har ønska at vi skal kontrollere alle vogntog som krysser grensa inn til Norge. Det ville jeg gi et forsøk, sier samferdselsminister John Georg Dale på regjeringens hjemmeside.
Departementet hadde invitert med flere medier til kontrollen. Det førte til innslag i blant annet TV2 og i Dagsrevyen på NRK.
– De var her lenge og viste stor interesse for den jobben vi gjør, sier seksjonsleder Erik Wolff som var vertskap for besøket.