Publisert
20.February.2019
Inn i ny nisje med MAN
B&T Logistikk AS med base på Biri mellom Gjøvik og Lillehammer tok like før jul i bruk en flunkende ny MAN TGX 26.500 med krokløft fra Palfinger. Dette er selskapets fjerde MAN og den første krokløftbilen.
Alle bilene hos B&T Logistikk har fått egne navn. Den nye bilen heter Jålebukken.
– Dette er en bil som har stort sett alt utstyr, forteller Kjetil Tovsrud. Han er en av to eiere i selskapet. Han er bilansvarlig og i tillegg fast sjåfør på den nye bilen.
– Men det som likevel er mest spesielt med bilen, er at den har manuell girkasse. Dette er så uvanlig i dag at selgeren, Bjørn Enger på Rudshøgda, fikk spørsmål fra fabrikken om bilen var spesifisert feil. Men det er rett og slett jeg som har villet ha det slik på den bilen jeg kjører selv. Jeg synes MAN-løsningen med ComfortShift (clutchbetjening via bryter på girspaken) fungerer aldeles utmerket når man har fokus på riktig bruk.
Samtidig er bilen mer nøktern på andre områder. Den har D26-motor på 500 hk, selv om MAN i dag kan levere motoreffekter helt opptil 640 hk, og den har det mellomhøye XLX-førerhuset.
– Motoren har krefter nok og er svært økonomisk i drift. Jeg synes også at XLX-førerhuset er MANs mest harmoniske, det har plass nok og full ståhøyde.
Jålebukken har 20-tonns Palfinger krokløft med knekk for å komme til containere som står vanskelig plassert. Den trekker på en ny Nor Slep krokhenger med tipp.
Ny nisje
B&T Logistikk har frem til i dag hovedsakelig kjørt stykkgods.
– Denne bilen startet egentlig som en fleip for noen år siden, forteller Tovsrud.
– Vi har sporadisk kjørt elektrisk og elektronisk avfall for Metallco EE på Gjøvik med skapbilene våre. Fleipen gikk ut på at vi burde anskaffe en krokløftbil for denne transporten. Nå er fleipen blitt realitet og har skaffet oss en ny nisje.
Det nye krokløftsettet, som ble tatt i bruk i begynnelsen av desember, har inntransport av EE-avfall fra hele Hedmark og Oppland, og noe mer sporadisk fra Østfold og Vestfold. Behovet er absolutt til stede. Allerede er bil nummer to til denne transporten i bestilling.
– Den er dønn maken, bortsett fra at den skal ha den automatiserte TipMatic-girkassa. Det er tross alt førstevalget til stort sett alle sjåfører i dag, sier Tovsrud.