Meny
Supercharger gjør lange reiser problemfri

Publisert
08.October.2018

Supercharger gjør lange reiser problemfri

– Superchargerne fra Tesla har åpnet for en helt ny og mer behagelig måte å reise på. Gjennom et nett av Superchargere skapes muligheter for lange reiser uten å være bekymret for rekkevidden.

Even Sandvold Roland er kommunikasjonssjef for Tesla, og aldri så lite stolt av Supercharger-nettverket. Det gjør nemlig at Tesla kan skilte med et nettverk som mange av konkurrentene bare kan drømme om.

Teknologien

– Det som er hemmeligheten med Superchargerne, er at de har høy effekt som lar eieren fylle på rekkevidde raskt. Bilen varsler deg automatisk når den har nok energi til å fortsette turen. Med det omfattende nettverket av Superchargere som finnes langs populære veiruter landet rundt, er det som regel ikke nødvendig med mer enn 80% lading, understreker han.

– Det betyr at det er tilnærmet problemfritt å legge ut på langtur med en Tesla?

– Det betyr i alle fall at Supercharger-nettverket er strategisk plassert for å minimere stopp, og befinner seg beleilig i nærheten av fasiliteter som folk gjerne liker å ta en stopp i nærheten av, nemlig restauranter, butikker og tilgangspunkter for WIFI. Hver eneste stasjon har dessuten flere Superchargere, slik at vi motvirker kø, og sørger for at du kommer deg på veien igjen så raskt som mulig, peker han på.

Hva skjer?

– Hva er det i grunn som skjer når man kobler seg på en Supercharger?

– Hvis vi først ser på Model S og X, så mottar de 400 kWt (rundt 100 miles) Supercharger-kreditt årlig. Dersom man bruker mer enn dette, påløper en liten avgift på det overskytende. Model 3 derimot, mottar ikke slike kreditter, så der må du betale fra første lading med Supercharger, forteller han.

– Hva koster det?

– Prisene varierer over hele verden, og er rett og slett avhengig av prisen på elektrisk kraft lokalt i landet du kjører. Så dermed er Norge meget gunstig, for her er jo prisen på elektrisk kraft ganske lav, minner han om. Når det er mulig, blir bileieren fakturert per kilowattime, noe som er den mest rettferdige og enkleste metoden. Slik gjør vi det i Norge. Men i noen land må vi fakturere med utgangspunkt i ladehastigheten, kalt «nivå 1 og 2».

Hastighet viktig

– Hvilken forskjell er det på nivåene?

– Nivå 1 gjelder mens bilene lades ved eller under 60kW, og nivå 2 slår inn når bilene lades over 60 kW. Nivå 1 koster halvparten av nivå 2. Nivå 1 gjelder forresten også når bilen deler Supercharger-strøm med en annen bil. Du finner prisinformasjon på berøringsskjermen, forteller han videre.

– Trenger man teknisk innsikt for å bruke dette systemet?

– Nei, langt i fra! Dette er et ladesystem som er svært enkelt å bruke: Bare plugg inn og lad opp, smiler han. Superchargerhistorikken vil automatisk komme opp på Tesla-kontoen din slik at du alltid har oversikt over hvor mye du har brukt av kredittene dine, eller dersom det er aktuelt, hvor mye du vil komme til å bli fakturert. Et viktig poeng er dessuten at Tesla har forpliktet seg til å sikre at Supercharger-nettverket aldri skal være et profittsenter, understreker han.

Utvides

– Er det riktig at dere kommer til å utvide nettverket av Superchargere?

– Det er ikke bare noe vi kommer til å gjøre, men faktisk noe vi jobber med allerede i dag. Tesla jobber fortløpende med å bygge ut nye steder verden rundt, slik at vi kan legge grunnlaget for flere kjøreruter, og utvide populære stasjoner. I tillegg til Superchargere har vi dessuten et nettverk av det vi kaller Destination Charging partnere med dedikert Tesla-lading. Vi samarbeider med hoteller, restauranter, kjøpesentre og alpinanlegg for å gjøre lading like enkelt som hjemme når du ankommer destinasjonen din, forklarer han.

I og med at Tesla har et globalt nettverk, betyr det at du kan reise nær sagt hvor du vil. Om du utforsker en rute, vil Tesla kunne hjelpe deg å finne høvelige ladepunkter under reisen.

– Når du angir en destinasjon på touchskjermen, vil systemet foreslå en reiserute for deg som leder deg gjennom forskjellige alternative ladesteder. Dermed er det bare å stoppe en halvtimes tid for en kopp kaffe eller en strekk på bena mens Superchargeren gjør jobben med påfyllingen av energi, frister han.

Viktig å vite

Skal man få fullt utbytte av Superchargernettverket er det likevel en del ting som er nyttig å vite, slik at man ikke får noen overraskelser på turen:

– Lading mellom 10% og 80% går fortest, og gir vanligvis nok energi til å kjøre mellom de aller fleste Superchargere. Så er det slik at lading de siste 20% fra 80 til 100% tar like lang tid som fra 10-80. Grunnen til dette er at man ønsker å skåne batteriet i bilen. Ladestrømmen blir derfor lavere og lavere etterhvert som batteriet fylles opp. Dessuten kan de faktiske ladetidene variere noe, slår han fast.

– Noen tips til den uerfarne Teslasjåføren?

– Generelt kan vi si at dersom du skal holde størst fart på langturer, er det lurt å holde seg i området 20-80% opplading. Man lader det man trenger for å komme fram til neste Supercharger, samt at det er klokt å sette av en liten sikkerhetsmargin, sier han til slutt.