Meny
Oslo har fått sine første elbusser

Publisert
01.December.2017

Oslo har fått sine første elbusser

Seks batterielektriske busser er på plass i Oslo, og klargjøres nå for å kjøre i trafikk. Elektrisk leddbuss og underveislading testes for første gang i Norge når tre operatører skal kjøre med to busser hver på tre linjer med tre ulike ladesystemer i en to års pilot.

Elektrifiseringen av bussparken i Oslo er dermed i gang, og disse pilotene vil gi verdifull læring til videre utrulling av elbusser. Pilotene med elbusser gjøres av Nobina, Norgesbuss og Unibuss på velkjente linjer i Oslo. Operatørene signerte i januar endringsordrer for kjøring med to elektriske busser hver i en toårig test, og målet har vært å komme i gang med testing innen utgangen av november i år. Oslo kommune og Akershus fylkeskommune står for hovedfinansiering, i tillegg til en andel fra operatørene, og noe støtte fra Enova.

I disse pilotene vil underveislading med pantograf benyttes for første gang i ordinær drift i Norge. Det er også første gang at batterielektrisk leddbuss kjører i Norge.

– Oslo skal være en by praktisk talt uten klimagassutslipp i 2030, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg. Vi jobber hardt for at Oslolufta skal bli renere og sunnere å puste inn. Et enda bedre kollektivtilbud er en viktig del av løsningen på byens miljø- og klimautfordringer. Flere må velge buss, trikk, tog og bane framfor privatbilen. Men også kollektivtrafikken må bli utslippsfri! Derfor er det så bra at Ruter nå setter elbusser inn i ordinær rutetrafikk.

Hjerte for byen

Så langt er 59 prosent av kollektivtransportens energibruk fornybar, og målet er en raskest mulig overgang til utslippsfrie løsninger. Bybussene står øverst på listen for å sikre en så smidig overgang som mulig, i takt med hvor tidlig markedet kan levere elbusser som passer til både bykjøring og regiontrafikk. Som europeisk miljøhovedstad i 2019 vil Oslo vise frem et miljøvennlig kollektivtilbud med flere elbusser på plass.

– Bussene er her, og testing er i gang, så nå ligger alt til rette for at vi snart kan invitere kundene om bord til en fredelig busstur med elektrisk buss på linje 31, 60 og 74. Vårt hjerte for byen og folkene som bor her, vil være godt synlig på disse bussene. Jeg håper selvfølgelig at kundene våre også vil sette pris på disse stillegående miljøbussene, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

De første

kinesiske leddbussene i Europa

Kinesiske BYD leverer sine første elektriske leddbusser til Europa, når Nobina setter inn to 18 meters batterielektriske leddbusser på linje 31. Det er landets tyngste busslinje, mellom Snarøya og Grorud. Leddbussene har en batterikapasitet på 270 kWh, så bussene kan kjøre langt mellom hver lading. Bussene lades på bussdepotet til Nobina på Jernkroken.

– Vi er glade for å få være med på å drive frem det grønne skiftet i Oslo og bidra til bærekraftige og nyskapende bussløsninger. Det er spennende å være først ute i Europa til å teste batterielektriske leddbusser fra Kina, sier administrerende direktør Jan Volsdal i Nobina.

«Bus of the year»

Både Unibuss og Norgesbuss har valgt «Bus of the year 2017» fra Solaris, som er 12 meters elbusser med endestopplading. De to bussene til Unibuss har en batterikapasitet på 75 kWh, og de skal settes inn på linje 74. Siemens leverer ladestasjon med pantograf på lademasten, og den vil først bli installert på Mortensrud og etter hvert i Vika.

– Unibuss er glad for å delta i Oslos satsing på nullutslippsbusser. Elektriske busser forurenser ikke, er stillegående og gjør kollektivtrafikken enda mer miljøvennlig og komfortabel for de reisende. Vår deltagelse er et resultat av politisk satsing på miljø i Oslo, et tett samspill med Ruter, støtte fra Enova og solide leveranser fra Solaris og Siemens. Unibuss ser frem til videre utrulling av elektriske busser i Oslo som miljøhovedstad sammen med våre gode samarbeidspartnere, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

Norgesbuss har valgt et større batteri, med en kapasitet på 125 kWh, for å kunne kjøre lenger mellom hver lading. Det store batteriet gir noen færre seter bak i bussene. Forventet ladetid på endeholdeplassen på Vippetangen er 6-10 minutter. Schunk har levert pantografen som er festet til taket på bussen, mens Eko Energetyka er ansvarlig for ladepunktet på Vippetangen.

– Gratulerer til Oslo med startskuddet for elektrifisering av busslinjene i byen. Norgesbuss er stolt og godt fornøyd med å kunne sette i drift to batterielektriske busser i Oslo i løpet av kort tid. Vi har jobbet i lang tid med planlegging og forberedelser. Den siste tidens anleggsarbeid har vært intens, og både offentlige etater, Ruter, entreprenør og bussleverandør har vært involvert, sier administrerende direktør Atle Rønning i Norgesbuss.

Fakta om elbusspilotene:

Unibuss: To batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter, med 30 seter pluss førersete. Batterikapasitet på 75 kWh. Hurtiglading i cirka 5-8 minutter med 300kW via pantograf fra Siemens på endestopp på Mortensrud og etter hvert i Vika. Linje 74 er ca. 15 km lang mellom Vika og Mortensrud T. Linje 74 tilhører Østensjøkontrakten.

Nobina: To batterielektriske leddbusser på 18 meter. Batterikapasitet på 270kWh. Nattlading med 80kW for hver buss på bussanlegget på Jernkroken om natten og på dagtid mellom vognløp. Testes på linje 31E og 31 mellom Snarøya og Grorud T/Tonsenhagen, som er mellom 17-24 km lang. Linje 31 tilhører Oslo Vest kontrakten.

Norgesbuss: To batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter, med 28 seter pluss klappsete. Batterikapasitet på 125 kWh. Hurtiglading i 6-10 minutter med 400kW via pantograf på bussen fra Schunk og lademast fra Eko Energetyka på endeholdeplassen til linje 60 på Vippetangen. Linje 60 går mellom Vippetangen og Tonsenhagen, som er en rute på ca 12 km. Linje 60 tilhører Oslo Nordøst kontrakten.

Elbusspilotene har to års varighet.

Samlet kostnadsramme for pilotene er på 43 millioner kroner totalt.

Elbusstesten finansieres primært gjennom budsjettmidler fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, i tillegg til en andel fra operatørene og noe støtte fra Enova.

De elektriske bussene vil ha installert USB, med mulighet for lading om bord

Verdifull læring med tanke på videre utrulling

– Det er utrolig spennende at operatørene har valgt ulike løsninger. Totalt sett vil vi få en bred læringsplattform med ulik kompetanse og driftserfaring. Denne læringen tar vi med oss i omleggingen vi står overfor der bybussene skal elektrifiseres, sier Reitan Jenssen.

Testkjøring vil gi svar på bussenes driftsstabilitet og batterikapasitet, som vil avgjøre når bussene kan settes i ordinær drift på de aktuelle linjene. Ladeinfrastruktur på endeholdeplass skal også ferdigstilles. Målet er å få de første bussene ut i trafikk før jul.