Publisert
26.November.2019
Ford med sterk dobbeltseier i Europas viktigste nyttekjøretøykåring
Ford gjorde rent bord da årets priser for lette nyttekjøretøy ble delt ut i Lyon. Mens elektrifiserte Ford Transit Custom Hybrid line-up ble kåret til International Van of the Year (IVOTY) 2020, vant Ford Ranger prisen som beste pickup, International Pickup Award 2020 (IPUA).
Med det ble Ford den første bilprodusenten som har vunnet disse to ettertraktede prisene samme år ved to anledninger. Første gangen det skjedde var i 2013.
– Denne dobbeltseieren viser hvorfor Ford fortsatt vil være bestselgeren i det europeiske nyttekjøretøymarkedet. Både de elektrifiserte Transit Custom-modellene og nye Ranger leverer langt lavere driftskostnader og er bedre for miljøet. Samtidig har vi ikke latt dette gå på bekostning av nyttelast, plass og andre praktiske løsninger, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Ford har nå vunnet i alt 6 IVOTY-titler.
Ford er Europas mest solgte nyttekjøretøymerke så langt i år. Salget av Transit Custom nådde 114 000 solgte enheter etter årets 10 første måneder. Ranger er også Europas mest solgte pickup med et salg på hele 43 300 enheter i den samme perioden.
Ford styrket i fjor posisjonen som Norges nest største nyttekjøretøymerke. Denne posisjonen har de fremdeles, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Enstemmig IVOTY-jury bak vinneren
Den nye Transit Custom ladbar hybrid og Transit Custom EcoBlue Hybrid ble samlet kåret til vinneren av en jury bestående av 25 erfarne nyttekjøretøyjournalister fra 25 europeiske land. Det hele skjedde under den årlige prestisjetunge IVOTY-årskonferansen i Lyon.
Juryen trakk spesielt frem de mange elektrifiserte drivlinjene som nå tilbys til Ford Transit Custom. Alle disse er utviklet med tanke på å holde drivstoffutgiftene nede for eierne, for å gi adgang til det økende antallet lavutslippssoner i europeiske storbyer og ikke minst tilby praktiske løsninger for bedrifter som prøver å redusere utslipp og oppfylle målet om renere luft.
Transit Custom ladbar hybrid og Transit Custom EcoBlue hybrid 1-tonns varebiler var sammen med 2-tonns Transit EcoBlue Hybrid tre av i alt 14 nyttekjøretøy som nådde finalen i kåringen. Ford skal introdusere alle disse tre kjøretøyene i Europa i løpet av neste år.
– Vi gratulerer Ford med dobbeltseieren. Det er en stor bragd og prisene er velfortjent. Med sin satsing på elektrifisering har Fords ingeniører utviklet drivlinjer som er bærekraftige og som kan tas i bruk av kunder både i og utenfor byene, sier styreformann i International Van of The Year-juryen, Jarlath Sweeney.
Ranger imponerte med nye motorer og avanserte førerassistanseteknologier
Europas mest solgte pickup, Ford Ranger, imponerte 18 av jurymedlemmene med sin nye, kraftigere og mer drivstoffeffektive 2-liters EcoBlue dieselmotor. Sammen med de avanserte førerassistanseteknologiene bidro det til at Ranger vant tittelen som den beste pickupen.
– Dette er andre gang Ford Ranger vinner denne prisen. Første gangen var i 2013. Det har skjedd svært mye med den siste generasjonen, sier Sweeney.
Nye Transit Custom ladbar hybrid snart i Norge
Nye Ford Transit Custom ladbar hybrid ankommer Norge om kort tid.
Den helelektriske rekkevidden er i henhold til den nye og strengere WLTP-målemetoden opptil 43 km ved kombinert kjøring (48 km ved bykjøring). Transit Custom ladbar hybrid er en forhjulsdreven bil som drives helelektrisk av en 92,9 kW elektrisk motor og en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke.
Fords prisvinnende 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger. Den lader batteriet på turer der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.
Transit Custom ladbar hybrid har samme nyttelast som den ikke-elektrifiserte varianten. Den har også et lastevolum på hele 6 kubikkmeter.
– Dette er en uslåelig kombinasjon for de mange bedriftene som ønsker å få en mer miljøvennlig nyttekjøretøyflåte, men som fremdeles trenger nyttelast, rekkevidde og plass som i de største 1-tonns varebilene, sier Berg.
Nye Ranger tilbyr en uslåelig kombinasjon i pickupsegmentet
Europas mest solgte pickup, Ford Ranger, har blitt mer drivstoffeffektiv, sterkere og får enda flere avanserte førerassistanseteknologier.
Nye Ford Ranger pickup ble lansert i sommer. Den kommer med en avansert 2-liters EcoBlue dieselmotor med opptil 9 % lavere dieselforbruk når den kombineres med en ny og avansert 10-trinns automatgirkasse.
Den kraftigste varianten av motoren, en bi-turboversjon med 213 HK og 500 Nm, leverer 13 HK og 30 Nm mer enn dagens 3.2-liters TDCI-dieselmotor.
– Den har en uslåelig kombinasjon av hengerkraft, drivstoffeffektivitet og smarte førerassistanseteknologier. Med den nye 2-liters EcoBlue dieselmotoren får du kjøreopplevelse som i en personbil. Med FordPass Connect-modem i bilen åpner det seg også en rekke nye og spennende muligheter, enten du bruker den som arbeidsbil eller på fritiden, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.