Publisert
10.March.2015
Vekst i salget av elektriske yrkeskjøretøy
Veitransporten står foran et paradigmeskifte og utvalget av elektriske varebiler er økende. I Norge kan man foreløpig velge mellom Nissan e-NV200, Ford e-Connect, Renault Kangoo EZ, Citroën Berlingo électrique, og Peugeot Partner Electric.
Allerede i 2008 tok daværende samferdselsminister initiativ til å nedsette en ressursgruppe for å utarbeide en handlingsplan for elektrifisering av veitransporten. Arbeidet resulterte i rapporten “Handlingsplan for elektrifisering av veitransport” og ambisjoner om 10% ladbare biler i 2020.
Populært med elektriske varebiler
[img id=”1″]I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) økte antallet elektriske varebiler med hele 75 prosent i 2014, fra 308 til 537 biler. Dette utgjør allikevel ikke mer enn 1.8 prosent av alle varebilene her til lands. Peugeot Partner er favoritten i bransjen med 274 solgte biler. Nissan eNV200 er også populær med 115 solgte biler. Til sammenligning solge Renault Kangoo EZ og Citroën Berlingo henholdsvis 83 og 65 biler.
Også i USA er interessen økende for elektriske varebiler. Varebilprodusenten Smith Electric samarbeider med store aktører som TNT, FedEx, Staples, samt Coca Cola, Frito, og Sainsbury’s for å utvikle elektriske varebiler for deres flåter.
Elektriske lastebiler kommer
[img id=”2″]Små yrkesbiler som varebiler kan anses som lavt hengende frukt når det kommer til elektrifisering av yrkesbiler. Større lastebiler byr derimot på utfordringer. Dette ønsker Scania og Siemens å finne en løsning på.
I et pilotprosjekt forbereder selskapene bruk av elektriske lastebiler for mulig drift mellom jerngruven i Pajala og Svappavaara, nord i Sverige. Løsningen krevet at ruten elektrifiseres med overhengende kabler. Siemens leverer teknologien, kjent som eHighway, som allerede er utbygd på en fire kilometer lang testbane utenfor Berlin, Tyskland.
Flere spennende el-konsepter under utvikling
[img id=”3″]Dekkprodusenten Goodyear ønsker også en del av det voksende markedet for utstyr til elektriske kjøretøy. Under årets Geneva International Auto Show presenterte selskapet en prototype på et dekk som bruker friksjonsvarmen til å generere strøm for elektriske biler. Slike og andre innovative løsninger for elektriske kjøretøy vil vi se flere av i tiden fremover.