Publisert
13.July.2017
10 km over fartsgrensen kan få fatale konsekvenser
Det er mange som blir fristet til å tråkke litt ekstra på gassen på veien i sommer, men det er marginalt med tid å spare på å bryte fartsgrensen.
– Ved å øke farten fra for eksempel 80 km/t til 90 km/t over en strekning på 10 km, kommer du omkring 50 sekunder raskere frem, og har kanskje tatt noen sjanser i trafikken, forteller Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I denne tabellen ser du hvor mye tid du sparer på å bryte fartsgrensen.
Hastighet | Hastighetsøkning | ||
90 km/t | 100 km/t | 110 km/t | |
80 km/t | 50 sek | 1 min 30 sek | 2 min 3 sek |
90 km/t | 40 sek | 1 min 13 sek | |
100 km/t | 33 sek |
Stress ned
Øker du farten fra 90 km/t til 110 sparer du altså ett minutt og 13 sekunder per mil. Holder du jevnt 110 i ti mil sparer du 12 minutter og 17 sekunder. For de fleste blir besparelsen enda mindre, da de færreste klarer å holde jevnt 20 km/t over fartsgrensen i så lang tid. Dessuten står fotoboksene klare på veien, og du øker sjansene for å ta dårlige sikkerhetsvalg. Nøkkelen er å stresse ned, og vurdere hvorvidt du skal ha fokuset på hvor dårlig tid du har.
Kan koste dyrt ved bråstans
I tillegg til å spare minimalt med tid øker du sjansen for ulykker betraktelig ved å kjøre for fort. Det du klarer å stoppe for i 80 km/t ville du med 10 km/t mer på speedometeret truffet med 50 km/t.
Tabell: Det du klarer å stoppe for i XX km/t ville du med 10 eller 20 km/t mer på speedometeret truffet med XX km/t:
Hastighet | Økt hastighet | XX |
50 | 60 | 40 |
70 | 80 | 45 |
80 | 90 | 50 |
80 | 100 | 70 |
Resultat ved tørr asfalt og med ett sekunds reaksjonstid.
Stress i trafikken kan være farlig – både for deg selv og dine medtrafikanter. Det er viktig at bilførere lærer seg å nyte en kø, du får ikke gjort noe annet.
– NAF oppfordrer bilistene til å holde køen og bidra til jevn hastighet som gir bedre trafikksikkerhet, sier Engebretsen.