Publisert
12.January.2022
Nye leveransekrav fra kundene – slik blir de fornøyde
Med en e-handel som går på høygir og høyere krav fra forbrukerne til smidige leveranser, kommer også nye utfordringer for mange av Sveriges forhandlere. For de bedriftene som ønsker å tiltrekke seg flere kunder, er økt kundeopplevelse i forbindelse med leveransen nå en avgjørende faktor. Det holder dessverre ikke lenger med lave priser og raske leveranser. Fremtidens leveranse er transparent, fleksibel og kundefokusert.
Kronikk av Dan Hellström, Senior Account Executive på Descartes Norden.
Men hvordan bør man da tenke gjennom sine leveranser for på best mulig måte gjøre kundene fornøyde og leve opp til disse nye kravene? Selvfølgelig er det mange måter å gjøre kundene fornøyde på, men for oss på Descartes som jobber daglig med kundenes ruteoptimering og transporthåndtering, kan vi liste opp en rekke ting som vil øke kundetilfredsheten og føre til et styrket varemerke og flere tilbakevendende kunder.
- Sørg for at kundene dine kan følge leveransene i sanntid
Hvis dere ikke allerede har gjort det, sørg for å implementere teknologi som gjør det mulig for kundene å følge leveransen i sanntid. Det fører til økt kontroll for dere og en bedre opplevelse for kunden.
- Få kundene til å velge det beste alternativet
Gjør det enkelt for kundene å velge det leveranseintervallet som har høyest tetthet. Med flere stopp i samme område blir prisen lavere og transporten mer bærekraftig. Gjør valget enkelt for kunden!
- Sikre at kundene får all nødvendig informasjon
Sørg for at kunden får rask og tydelig informasjon om det er noe som påvirker leveransen. Vi vet at dette er noe dagens forbrukere legger stor vekt på.
- Gjør det mulig å planlegge ruten på nytt på en rask og fleksibel måte
Jobbe med dynamisk ruteplanlegging for raskt å kunne styre om i planleggingen og ta inn en levering som ikke var planlagt fra start. Alt kan skje, så vær godt forberedt.
- Glem levering mellom 8–17
Dagens kunde nøyer seg ikke med et lange leveransevindu. Nå snakker vi bare noen få timer, så sørg for at dere har teknologi og prosesser på plass for å oppfylle kundens ønsker.
Det finnes som sagt mange måter å gjøre kundene fornøyde på gjennom hele deres kjøpsprosess, men når det gjelder selve leveransen, mener vi at punktene ovenfor er alfa og omega for å lykkes i arbeidet med å styrke relasjonene. Kundenes behov stiller høyere krav til deg som driver handel med å ta det neste steget i arbeidet med å styrke kundeopplevelsen. Mange bedrifter der ute har kommet langt i dette arbeidet, men vi ser fortsatt at ikke alle er helt i mål. Endring skjer ikke over natten, men med liten innsats kan dere sikre at kundene ikke bare handler hos dere én gang, men gjør det flere ganger. Ikke dvele ved tanken at det kun er lavest pris og raskest levering som vinner. Den som kan tilby en så komplett og kundetilpasset leveringsløsning som mulig vinner. Lykke til!