Publisert
02.February.2022
Norge på tomgangstoppen i Norden
Når regnskapet for bruken av kjøretøy i Norden for 2021 er gjort opp, er tallenes tale klar. Norge er et av de Nordiske landene som lar kjøretøyet stå på tomgang aller mest.
Vi er kun slått av Finnene, som går av med den uheldige «seieren». Hos våre naboer i nord lar de faktisk kjøretøyet stå på tomgang mer enn dobbelt så lenge som hos våre naboer i sør, Danmark. Dette viser tall fra det norske selskapet ABAX.
ABAX, Europas største telematikkselskap, har sett på data fra kundenes bruk av kjøretøy det siste året. Her kommer det frem at finner i snitt lar kjøretøyet stå på tomgang i nesten 45 timer i året, mens danskene lar kjøretøyet stå på tomgang i snaue 18 timer i snitt. I Norge var antall timer på tomgang over 35 timer i snitt per kjøretøy. For brukere av ABAX sine produkter tilsvarer dette nesten 320 000 timer årlig eller 36,5 år med tomgangskjøring unnagjort på bare 12 måneder.
Unødvendig tomgangskjøring er ulovlig i Norge i henhold til vegtrafikkloven og kan medføre bøter. Ikke bare kan boten koste deg dyrt, men tomgangskjøring krever drivstoff og fører til slitasje på kjøretøyet i lengden.
Hos ABAX ser de på tallene som en utfordring og vil hjelpe flåtestyrere å få ned tomgangskjøring. I fjor høst lanserte de et nytt produkt hvor flåtestyrere får muligheten til å se hvordan flåten påvirker miljøet, og kan gjøre tiltak basert på konkrete tall og data. Dette mener ABAX vil være både en tankevekker for mange, samtidig som det vil gjøre hverdagen enklere og ikke minst billigere.
– Vi ønsker at våre brukere får et aktivt og bedre forhold til hvordan de kan jobbe med miljø. Derfor har dette vært essensiell funksjonalitet å få inn i våre systemer. ABAX jobber aktivt med bærekraft og har flere tiltak for at både vi og våre kunder skal kunne drive mer bærekraftig, sier Bruce Atle Karlsen, CPO i ABAX.
Aktører med store flåter har flere utfordringer når det kommer til bærekraft, særlig med tanke på bedrifter hvor ansatte gjennomfører flere korte turer om dagen. Da er det lett å la bilen stå på tomgang. Spesielt nå om vinteren, hvor man gjerne vil holde varmen i kupeen. Dette er en viktig faktor som påvirker antall timer brukt på tomgang, spesielt i Nordiske land. ABAX er samtidig klare på at tomgang er et problem i flere bransjer. Det er tydelige at de som eier blant annet gravemaskiner og traktorer kan ha godt av å se hvilket forbruk de faktisk har.
– Det at eiere og brukere av kjøretøy får et aktivt forhold til tomgangskjøring og egen miljøpåvirkning vil spare både miljøet og bedriftens økonomi. En ekte vinn-vinn situasjon, avslutter Karlsen.