Publisert
27.April.2022
Slik skaper du fremtidssikre og bærekraftige hjemleveringer i en ustabil omverden
I en tid med førermangel, høye kostnader og en ustabil verden er det i dag mange e-handlere som strever med å møte forbrukernes krav om raske og smidige hjemleveringer. I tillegg til dette står også miljøansvar høyt på agendaen når forbrukerne skal velge hjemlevering, men spørsmålet er om raske og smidige hjemleveringer virkelig er bærekraftige?
Kronikk av Andrew Tavener, markedsansvarlig hos Descartes.
E-handelen fortsetter å vokse, forbrukeratferden endres og høye krav til raske og bærekraftige leveranser utvikles. Men hvordan skal e-handlere gå frem for å møte forbrukernes krav og fremtidssikre bærekraftige hjemleveringer?
Nye teknologier og innovasjoner
Den økte e-handelen har skapt utfordringer innen logistikk, økonomi og miljø. For å redusere utslipp og øke effektiviteten bør bedrifter teste ut nye kjøretøyalternativer, inkludert elbiler, droner og automatiske leveringsroboter. Disse innovasjonene kommer med flere muligheter, men også utfordringer som stigende strømpriser. For e-handel gjelder det å våge å teste nye teknologier og innovasjoner samt sikre effektiv tidsplanlegging og ruteplanlegging tilpasset forbrukernes etterspørsel.
Iverksett umiddelbare tiltak
Bedrifter har ikke råd til å vente på at fremtiden skal defineres, men må iverksette umiddelbare tiltak. De må finne løsninger for å maksimere bruken av eksisterende flåte, for eksempel automatisk bruk av elbiler til «Clean Air Zones», eller inkludere sykler i ruteplanleggingen for kortere leveranser. Videre kan data gi god innsikt i fremtidens leveranser. Med kunstig intelligens og maskinlæring får e-handlere dessuten en mer treffsikker ruteplanlegging, mer nøyaktig ankomsttid og mulighet for automatiserte forbedringsforslag.
Gi forbrukerne fordelen av å velge
Ved å møte forbrukernes forventninger til hjemlevering, kan man minimere antall unødvendige returer. Økt kundetilfredshet og vellykkede leveranser kan oppnås ved å tilby forbrukerne et utvalg av datoer og tidspunkter, og unødvendige reiser kan elimineres ved å tilby en optimert leveringstid samt mulighet for ombooking.
Hvordan fremtidens leveranser vil se ut er vanskelig å forutse. Men det er sannsynlig at forbrukernes etterspørsel vil øke, og for å kunne oppfylle kravene kreves en fremtidssikker løsning. Dette krever at e-forhandlere ikke lar usikkerheten for fremtiden hindre dem i å gjøre relevante tiltak allerede i dag.