Publisert
09.June.2022
IVECO BUS’ nye generasjon hybridteknologi hever listen for bærekraft og TCO
IVECO BUS bekrefter sitt fokus på bruk av alternative drivstoff og utvider sitt bærekraftige tilbud til bytransport med en ny generasjon hybridbusser, som går på fornybar naturgass og XTL. Biometankompatible URBANWAY, den første modellen til IVECO BUS som gjør det mulig å benytte denne teknologien, forhåndsvises på EuMo 2022 i Paris – Porte de Versailles (hall 4 – stand H26) fra 7. til 9. juni.
IVECO BUS utvider sitt tilbud innen bytransport med en ny generasjon hybridteknologi til modellene URBANWAY og CREALIS, noe som gir en betydelig reduksjon i energikostnader og CO2-utslipp sammenlignet med tidligere generasjoner. Dette optimaliserer også de totale eierkostnadene. Dette er en del av strategien vi som ledende innen alternative drivstoff har valgt for å påskynde energiovergangen ved hjelp av ulike teknologier og kunne tilby kundene et utvalg av løsninger i henhold til kravene som stilles til deres oppdrag og drift.
IVECO BUS introduserer et komplett utvalg av bybusser med lavt gulv og en ny generasjon hybridteknologi, tilgjengelig i versjoner med fornybar energi som naturgass og XTL. Med dette nye tilskuddet inneholder produktporteføljen for bytransport nå:
- 12 meter standard og 18 meter leddbuss URBANWAY-modeller med Cursor 9-motor i diesel- og XTL-versjoner;
- 10,5, 12 og 18 meter URBANWAY med cursor 9- naturgassmotor;
- 12 og 18 meter CREALIS med diesel-, XTL- eller naturgass.
URBANWAY-hybridene i 12 og 18 meter vil være klare til levering ved utgangen av året.
IVECO BUS utvider også neste generasjons hybridteknologi til sin CROSSWAY Low Entry-modell, som vil bli tilgjengelig for aller første gang ned naturgass og XTL for å tilby lokale myndigheter og transportoperatører en ekstra løsning for å redusere karbonavtrykket. IVECO BUS CROSSWAY LE HYBRID er allerede presentert i anbud i 2022 og kan leveres fra og med første kvartal 2023.
– Med vår nye hybridløsning utnytter vi vår omfattende erfaring med hybridbusser. Vi har solgt over 2500 busser fra IVECO BUS og HEULIEZ som følge av vårt fokus på naturgassteknologi, forklarer Claus Skipper, Nordic Business Line Manager – IVECO Buses
– Resultatet er en ny generasjon hybridbusser som utnytter fordelene med naturgass for å levere ytterligere forbedringer av den bærekraftige ytelsen til våre hybridmodeller URBANWAY og CREALIS. Vi tilbyr kundene våre en portefølje av bærekraftige mobilitetsløsninger med en energimiks som matcher de spesifikke behovene til ulike oppdrag med velprøvde teknologier som sikrer svært positive, totale eierkostnader.
Et skritt videre innen bærekraft og lønnsomhet
IVECO BUS har arbeidet i nært samarbeid med det globale teknologiselskapet Voith om utviklingen av det elektriske drivverket. Det har en 48 V hybridløsning utviklet av Voith for vår nye girkasse, DIWA NXT, og den velprøvde IVECO FPT Cursor 9-motoren. DIWA NXT girkasse kombineres med en kraftig 35 kW topp elektrisk utvinningsmodul, som fungerer som starter og generator for å gjenopprette kinetisk energi akkumulert under nedbremsing, med et LTO høyenergibatteri (48 V) montert på taket. Batteriet kan levere 25 kW i startfasen som videresendes til Cursor 9-motoren.
Den nye løsningen har også en stopp- og startfunksjon, som aktiveres automatisk uten førerintervensjon og gir flere fordeler for brukere og operatører. Dette eliminerer støy og vibrasjon, noe som resulterer i økt komfort for passasjerer, beboere og fotgjengere på bussholdeplasser, og det forbedrer også drivstofføkonomien ytterligere.
Med disse funksjonene gir den nye generasjonen URBANWAY Hybrid 16 % drivstoffbesparelser sammenlignet med en ikke-hybrid versjon – en viktig fordel i en tid der lokale myndigheter og operatører står overfor økende energikostnader. I tillegg sikrer denne hybridløsningen med fornybart drivstoff en reduksjon i CO 2-utslipp med opptil 19 %.
Det enkle designet av denne nye hybridløsningen, som ikke inneholder dyre høyspenningskomponenter, vil sammen med besparelsene i drivstoffkostnader, redusere de totale eierkostnadene betydelig sammenlignet med tidligere fullhybridteknologier.