Meny
IVECO eDaily – den første store kassebilen med brenselcelle Foto: IVECO

Publisert
28.September.2022

IVECO eDaily – den første store kassebilen med brenselcelle

Iveco Group og Hyundai Motor Company avduket den første elektriske IVECO eDAILY-modellen med brenselcelle under IAA Transportation 2022 i Hannover.

Både Iveco Group og Hyundai har ambisiøse bærekraftsmål, og nå samarbeider de for å akselerere overgangen til nullutslippsløsninger. Selskapene inngikk en intensjonsavtale i mars 2022, og de har opprettet flere joint venture-grupper for forskjellige former for teknologi for å finne ut hvordan de kan supplere hverandre i utviklingen av elbiler og alternative fremdriftsløsninger.

I juli presenterte de to selskapene hydrogendrevne IVECO BUS-kjøretøy med Hyundais brenselcellesystem, noe de forventer vil gi relevante fordeler når det gjelder ytelse og utslipp. I dag presenterer de elektriske eDAILY med brenselcelle (FCEV), som er et eksempel på det fremtidige potensialet til IVECOs mest populære store kassebil, som også er den modellen selskapet har produsert lengst. Modellutvalget inkluderer nå tradisjonelle motorer, motorer som drives av metan/biometan samt nye elektriske modeller (BEV).

Testet i Europa – oppnådde en rekkevidde på 350 km

eDAILY FCEV-prototypen har Hyundais 90 kW brenselcellesystem for hydrogen og en elektrisk motor på 140 kW. Seks tanker gir en samlet kapasitet på 12 kg hydrogen. Prototypen har en totalvekt på 7,2 tonn, og den har blitt testet i Europa, der den oppnådde en rekkevidde på 350 km, maksimal nyttelast på tre tonn og påfyllingstid på 15 minutter. eDAILY BEV, som også ble lansert under IAA i dag, er best egnet for kortere strekninger, mens eDAILY FCEV er den perfekte løsninger der det er behov for høy nyttelast over lengre strekninger.

En viktig del av eDAILY FCEV er batteripakken fra FPT Industrial, Iveco Groups drivlinjemerke, og brenselcellesystemet fra Hyundai er det nyeste tilskuddet til selskapets mer enn 20 år lange arbeid for hydrogendrevet mobilitet. Hyundais avanserte brenselcelleteknologi brukes allerede til forskjellige oppgaver, spesielt i nyttekjøretøysektoren. Systemet har tilbakelagt mer enn 4,5 millioner kilometer i lastebiler i Sveits, noe som er et bevis på den imponerende ytelsen og påliteligheten. Slagordet «Utviklet av Iveco Group, drevet av Hyundai» gjenspeiler det gode samarbeidet, og det vil også være en pådriver for lignende prosjekter i fremtiden.

Akselerere overgangen til karbonnøytralitet

– Etter at vi nylig fortalte at IVECO BUS kommer til å utstyre de fremtidige hydrogendrevne bussene med brenselcellene våre, er den hydrogendrevne eDAILY nok et konkret bevis på hva vi kan oppnå ved å samarbeide for å akselerere overgangen til karbonnøytralitet, sier Martin Zeilinger, Head of Commercial Vehicle Development Tech Unit hos Hyundai Motor Company. «Samarbeidet mellom de to selskapene har vært svært vellykket, og vi forventer gode resultater i de kommende årene

– På den samme dagen som vi forteller at vårt prosjekt med å lag en helelektrisk eDAILY har vært en suksess, er vi glade for å også kunne presentere verdens første hydrogendrevne eDAILY. Med utgangspunkt i denne prototypen har vi som mål å produsere et begrenset antall FCEV-kassebiler som utvalgte kunder får muligheten til å prøve mot slutten av neste år. Denne spennende milepælen for bærekraftsreisen vår er et resultat av det gode samarbeidet mellom Iveco Group og Hyundai Motor Company, og den viser hvordan vi kan oppnå konkrete resultater på kort tid ved å kombinere kompetansen vår, sier Remmi Edelbo Pedersen, country Sales Manager, IVECO Norge.

Iveco Group og Hyundai ser også på muligheten for andre samarbeid, fra kryssalg av produkter i utvalgte regioner, til felles utviklingsprosjekter innen automasjon og digitale tjenester for kjøretøy. I tillegg vurderer Hyundai å benytte seg av muligheter fra FPT Industrial for neste generasjons tradisjonelle drivlinjer for nyttekjøretøy. Denne typen utvikling viser selskapenes fokus på å utforske alle muligheter som kan bygge verdi, og de har stor tro på at prosjektene vil føre til resultater i nær fremtid.