Meny
DB Schenker lanserer Finlands første helelektriske HCT-lastebil Foto: DB Schenker

Publisert
25.October.2023

DB Schenker lanserer Finlands første helelektriske HCT-lastebil

DB Schenker introduserer Finlands første helelektriske HCT-lastebil. Kombinasjonen, som består av en helelektrisk Volvo FH Electric-lastebil og to semitrailere, har en maksimal tillatt totalvekt på 68 tonn.

Den helelektriske HCT-lastebilen er først i testbruk og støtter DB Schenkers strategi for bærekraftig utvikling om å redusere utslippene fra egen virksomhet. Den nye Volvo FH Electric produserer null utslipp under drift.

– DB Schenker ønsker å lede an innen miljøvennlig logistikk. Vi er forpliktet til ikke bare å tilby våre kunder bærekraftige og innovative transportløsninger, men også å utvikle hele logistikkbransjen mot en mer bærekraftig morgendag. Vår helelektriske HCT-lastebil er en investering i fremtiden og et viktig skritt i overgangen til nullutslipps veitransport, sier Harald Knaapinen, DB Schenkers Head of Land Transport Finland.

Den nye lastebilen vil bli brukt til DB Schenkers linjetransport mellom terminalene Vantaa og Lempäälä. I tillegg til linehaul som kjøres på kvelds- og nattetid, vil HCT-lastebilen også bli brukt til å samle inn og distribuere stykkgodsforsendelser mellom Lempäälä og Hämeenlinna om morgenen. Lastebilen går i tre skift, og vil bli ladet mellom skiftene med elektrisk ladeutstyr ved lasterampene i Vantaa og Lempäälä.

Elektrifisering gjort sammen

Volvo FH Electric, med en totalvekt på 68 tonn, er et stort skritt fremover innen elektrifisering av tunge lastebiler.

– Vi er glade for å teste den helelektriske HCT-lastebilen i Finland sammen med DB Schenker. Vi ønsker å vise at helelektriske transportløsninger fungerer også på bruksområder med høy totalvekt og høy utnyttelsesgrad, sier Veli Pusa, Commercial Truck Director hos Volvo Finland.

Introduksjonen av nye Volvo FH Electric er en fortsettelse av samarbeidet mellom DB Schenker og Volvo Trucks innen helelektriske kjøretøy. I 2022 leverte Volvo DB Schenker en helelektrisk Volvo FL Electric-lastebil, som brukes til å kjøre leveringstjenester i Tammerfors sentrum uten lokale utslipp.

Volvo tilbyr for tiden bransjens bredeste produktutvalg av helelektriske lastebiler i serieproduksjon, med et svært bredt utvalg av transporter. Volvo Trucks’ mål er at elektriske kjøretøy skal stå for halvparten av lastebilsalget i 2030.

Kraftlading fra egne solkraftverk

DB Schenker har DC-ladeutstyr i terminalene Vantaa og Lempäälä, som er dimensjonert i henhold til flåtens ladetid og behov. Bortsett fra om vinteren leveres energien som kreves for lading av flåten, fra DB Schenkers egne solkraftverk. Om nødvendig er all innkjøpt elektrisitet vindkraft, som er tilnærmet utslippsfri.

Ladesystemet som bygges på Vantaa-terminalen er eksepsjonelt i den finske logistikkbransjen. Den totale kapasiteten til ladesystemet er ca. 1000 kW. I tillegg til den nye Volvo FH Electric brukes ladesystemet til lading av lokale elektriske distribusjonsbiler. Verdien av investeringen i ladeinfrastruktur er ca. 0,5 millioner euro.

I Lempäälä er løsningen for elektrisk lading Neste Charging, en elektrisk ladetjeneste utviklet av Neste, som gjør det mulig for DB Schenker å lade sine egne og underleverandørers elbiler i terminalområdet. I tillegg til den nye HCT-lastebilen gjør Neste Charging det mulig for DB Schenker å lade helelektriske lastebiler som brukes til leveringstransporter i Tammerfors sentrum.

– Nestes mål er å hjelpe kundene med å redusere klimagassutslippene sine med minst 20 millioner tonn årlig innen 2030 med fornybare og sirkulære økonomiløsninger. Vi mener at dette krever allsidige løsninger som oppfyller våre kunders behov. Neste MY Renewable Diesel har allerede støttet kundene våre med å redusere klimagassutslippene sine tidligere, og våre elektriske ladetjenester, Neste Charging for bedrifter og Neste MY Renewable Charging for offentlig, kompletterer vårt utvalg av løsninger. Jeg er glad for at vår Neste Charging-løsning vil støtte DB Schenkers mål for utslippsreduksjon når de introduserer en helelektrisk HCT-lastebil for linjetransporten, sier Pekka Vikström, VP, Marketing &; Services, Neste.

Om lastebilen:

Volvo FH 6x2T elektrisk

Batterier: 540 kWh, 6 batterier

Akselavstand: 3900 mm

Utgangseffekt: 490 kW, I-Shift

HCT lastebil lengde: 33 m

Maksimal tillatt vekt på veien: 68 tonn

Omfattende pakke med sikkerhetsutstyr, inkludert Volvo Dynamic Steering, sidekollisjonsbeskyttelse og filskiftevarslingssystemer, adaptiv cruisekontroll og førerovervåkingssystem.

Lading:

250 kW DC CCS2:2 h

43 kW AC Type2: 10 t