Meny
ZoopIt utfordrer transportørselskap til konkurranse

Publisert
21.May.2015

ZoopIt utfordrer transportørselskap til konkurranse

Det er stadig økende vekst innen netthandel. ZoopIt møter fremtidens behov for raske leveranser, ved å åpne for konkurranse blant budbil- og transportørselskap av alle størrelser.

Leverer pakker på 90 minutter

[factbox id=”1″]

CCO og medgründer i ZoopIt AS Shafi Adan har sammen med CEO Arne Kvale utviklet en løsning for rask håndtering av pakkeleveranser fra nettbutikker, siden bedriften startet i 2013.

Kort fortalt aggregerer ZoopIt kapasiteten hos samarbeidene transportselskaper, og kan levere pakker i løpet av 90 minutter i Oslo, på et bestemt tidspunkt og til stedet kunden ønsker.

– Vi integrerer budbil- og transportørselskap som ønsker å ta del i ZoopIt, inn i plattformen vår,

– Når dette er gjort vil algoritmen vår velge ut den beste logistikkpartneren til et oppdrag, basert på prisen de kan tilby og tidligere loggført evne til å levere innen tiden, forteller Shafi Adan til Transport og Logistikk.

ZoopIt får også en komplett oversikt over det tilgjengelige markedet av logistikkpartnere, og områdene de spesialiserer seg på. Dette er nyttig i forhold til ønsket varelevering.

– Visse selskaper er flinke med pakker opp til 10 kilo. Andre er spesialisert på kjøleskap og komfyrer. Dermed kan vi forhåndsvelge det mest gunstige transportørselskapet for våre retailere om, basert på deres behov, forteller Adan.

Åpner markedet for mindre aktører

Tjenesten gir mindre aktører i bransjen muligheten til å konkurrere på et marked de ellers ikke har hatt tilgang til.

– Avtaler for netthandel er i førsteomgang forbeholdt for større aktører som Bring og PostNord. Nå som vi aggregerer opp de mindre selskapenes kapasitet, får de også en bit av kaken, forteller Adan.

Vil innta Norden

I Oslo har ZoopIt i dag mer enn 150 biler fra omkring 10 budbilselskaper og får stadig etterspørsler fra både små og store firmaer som ønsker å være med. Nå ønsker de å innta Norden.

– Sammen med Schibsted får vi både kapital og kompetanse til å kunne gå inn på det nordiske markedet. Dette kan vi nå klare på langt kortere tid enn forventet. Planen videre er å utvikle storbykonseptet først til Stockholm, København og Helsinki, avslutter Adan til Transport og Logistikk.

Schibsted Distribusjon blir medeier

[factbox id=”2″]

Schibsted Distribusjon går nå inn på eiersiden av ZoopIt, og ser frem til å bidra i utviklingen av ZoopIt. De ønsker å gripe mulighetene som oppstår i kombinasjonen av ZoopIts teknologi og deres egen satsning innen logistikkløsninger for netthandel.

– Vi er imponert over ZoopIt og hva selskapet har fått til i løpet av kort tid, sier Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schobsted Distribusjon,

– det er på høy tid at distribusjonsleddet blir utfordret.

Legger grunnlaget for fremtidens leveringsløsninger

Laksfoss sier at ZoopIts teknologi sammen med Schibsteds satsing innen logistikkløsninger for netthandel, inkludert “helthjem-nettverket”, vil legge grunnlaget for banebrytende leveringsløsninger. Hun mener vi kun har sett begynnelsen på skiftet innen varehandel, med salg både fra nettbaserte plattformer og tradisjonell butikk.

– Vi kommer til å se en formidabel vekst innen netthandel i årene som kommer. Kombinasjonen mellom nettbutikk og tradisjonelle butikker, som drar nytte av både fremskutte varelagre og sentrallager, vil skape nestegenerasjons netthandel, sier Laksfoss.

– Kundenes krav til leveringstid og leveringstidspunkt vil også endres. ZoopIts løsning, i kombinasjon med tradisjonell logistikk, vil gi unike muligheter i løpet av kort tid. Til glede for netthandelskundene, avslutter hun.