Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. I fjor ble nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil.
Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. I fjor ble nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil. (Foto: Colourbox )

1,3 millioner lette kjøretøy på EU-kontroll i fjor – 700 000 av dem hadde mangler

Rundt 700.000 lette kjøretøy ble ikke godkjent på første forsøk på EU-kontroll i fjor.

  • Trafikksikring
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Lette personbiler og varebiler skal inn til EU-kontroll jevnlig. I fjor hadde rundt 700.000 av kjøretøyene mangler som gjorde at de ikke ble godkjent på første forsøk.

– Det var omtrent samme andel som ikke ble godkjent ved første kontroll 2017, forteller senioringeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Viser at kontrollen fungerer

– Det er mange biler som ikke godkjennes ved første kontroll, men det viser at kontrollen fungerer ved at feil og mangler oppdages og utbedres. Det er bra for trafikksikkerheten. Mange viser nok bilen når det likevel er behov for service, noe som kan føre til at det fanges opp noen ekstra feil i forhold til gjennomsnittstilstanden, sier Halvorsen.

Bremsefeil topper statistikken

– Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. Nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil. Nærmere 31 prosent ble ikke godkjent grunnet feil knyttet til lykter, refleks og elektrisk utstyr. For aksler, hjul, dekk og hjuloppheng var andelen 27 prosent, opplyser Halvorsen.

Oversikt over kontrollkapitler der flest biler ikke ble godkjent i 2018

Kontrollkapittel  Antall kontrollerte Antall ikke godkjent
0. Identifkasjon av kjøretøyet 1272895 8939
1. Bremseanlegg 1272895 430754
2. Styring 1272895 73737
3. Sikt 1272895 63838
4. Lykter, refleksinnretninger og elektrisk utstyr 1272895 392295
5. Aksler, hjul, dekk og hjuloppheng 1272895 339436
6. Understell og understellsutstyr 1272895 123281
7. Annet utstyr 1272895 55800
8. Skadevirkninger 1272895 98667
9. Tilleggskontroller for kjøretøyer til persontransport i gruppe M2, M3 (buss) 1272895 143
10. Forevisning for trafikkstasjon 1272895 2364

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen