10 km over fartsgrensen kan få fatale konsekvenser

10 km over fartsgrensen kan få fatale konsekvenser

Det er mange som blir fristet til å tråkke litt ekstra på gassen på veien i sommer, men det er marginalt med tid å spare på å bryte fartsgrensen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Ved å øke farten fra for eksempel 80 km/t til 90 km/t over en strekning på 10 km, kommer du omkring 50 sekunder raskere frem, og har kanskje tatt noen sjanser i trafikken, forteller Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I denne tabellen ser du hvor mye tid du sparer på å bryte fartsgrensen.

Tidsbesparelse per mil:
Hastighet Hastighetsøkning
90 km/t 100 km/t 110 km/t
80 km/t 50 sek 1 min 30 sek 2 min 3 sek
90 km/t 40 sek 1 min 13 sek
100 km/t 33 sek

Stress ned

Øker du farten fra 90 km/t til 110 sparer du altså ett minutt og 13 sekunder per mil. Holder du jevnt 110 i ti mil sparer du 12 minutter og 17 sekunder. For de fleste blir besparelsen enda mindre, da de færreste klarer å holde jevnt 20 km/t over fartsgrensen i så lang tid. Dessuten står fotoboksene klare på veien, og du øker sjansene for å ta dårlige sikkerhetsvalg. Nøkkelen er å stresse ned, og vurdere hvorvidt du skal ha fokuset på hvor dårlig tid du har.

Kan koste dyrt ved bråstans

I tillegg til å spare minimalt med tid øker du sjansen for ulykker betraktelig ved å kjøre for fort. Det du klarer å stoppe for i 80 km/t ville du med 10 km/t mer på speedometeret truffet med 50 km/t.

Tabell: Det du klarer å stoppe for i XX km/t ville du med 10 eller 20 km/t mer på speedometeret truffet med XX km/t:

Hastighet Økt hastighet XX
50 60 40
70 80 45
80 90 50
80 100 70

Resultat ved tørr asfalt og med ett sekunds reaksjonstid.

Stress i trafikken kan være farlig - både for deg selv og dine medtrafikanter. Det er viktig at bilførere lærer seg å nyte en kø, du får ikke gjort noe annet.

- NAF oppfordrer bilistene til å holde køen og bidra til jevn hastighet som gir bedre trafikksikkerhet, sier Engebretsen.

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen