UTSLIPPSFRI GODSTRANSPORT: I fremtiden kan elektriske fartøy som dette krysse Oslofjorden med forbruksvarer.
UTSLIPPSFRI GODSTRANSPORT: I fremtiden kan elektriske fartøy som dette krysse Oslofjorden med forbruksvarer. (Illustrasjon: Naval Dynamics)

119 Enova-millioner til ASKOs autonome fartøy

ASKO planlegger selvkjørende fartøy som skal frakte gods over Oslofjorden. Enova støtter prosjektet med 119 millioner kroner.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Dette prosjektet blir en døråpner for utslippsfrie transportløsninger til sjøs. Her viser ASKO hvordan sjøtransport kan konkurrere med lastebil også på kortere distanser, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

To selvkjørende ro/ro-fartøy med en kapasitet på 16 semitrailere skal gå mellom Moss og Holmestrand og fortøyes automatisk i havn. Lasting og lossing vil foregå med elektriske terminaltraktorer, også disse vil med tiden bli ubemannede og autonome. Elektriske lastebiler vil frakte godset mellom havnene og ASKOs varelagre.

– Her snakker vi altså om en sammenhengende transportkjede som er hel-elektrisk og utslippsfri både på land, til sjøs og i omlastingen. Dette er noe vi ikke har sett maken til tidligere, sier Nakstad.

Transportkjeden vil kutte årlige utslipp med 5000 tonn CO2 og sparer veiene for rundt to millioner kjørte kilometer i året. ASKO er i dialog med andre potensielle brukere av fartøyene, med mål om full utnyttelse av godskapasiteten begge veier.

Prosjektet er fortsatt i planleggingsfasen og endelig beslutning er ikke tatt. Forventet oppstart gitt investeringsbeslutning er i 2021, med mål om full drift i 2024.

Til toppen