Akershus forventer over 10 000 hydrogenbiler

Akershus forventer over 10 000 hydrogenbiler

Akershus fylkeskommune forventer 10 000 hydrogenelektriske biler i Oslo og Akershus de neste ti årene.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Dette kom frem da Uno-X åpnet sin første hydrogenstasjon i Sandvika 22.11.2016. Og det stopper ikke med det, for selskapet har ambisjoner om å bygge ytterligere 19 stasjoner innen 2020. I tillegg kommer fire stasjoner HYOP, den andre hydrogenaktøren i landet, har fra før på Østlandet. To av disse vil i løpet av 2017 bli lokalisert på Høvik i Bærum og Ryen i Oslo.

- Målet er at man innen 2020 skal kunne kjøre med hydrogen som drivstoff mellom landets største byer, sier Uno-X sjef Vegar Kulset. Nå fortsetter utbyggingen med to stasjoner i Bergen, en på Danmarks plass og en i Åsane.

25 stasjoner i Akerhus og Oslo

Transportsektoren utgjør ca 1/3 av klimautslippene i Norge i dag. Akershus Fylkeskommune jobber for, og ønsker seg 25 hydrogenstasjoner i Akershus og Oslo innen 2025 for å senke disse utslippene. Planen er at stasjonene skal betjene opp mot 10 000 biler, 100 busser og opp til 3 000 drosjebiler.

Kan betjene 200 biler

Uno-X sin stasjon i Sandvika har kapasitet til å betjene ca 200 biler, dvs minst 30 fulle tanker pr dag. Produksjonskapasiteten er 100 kg hydrogen på tre timer, og hver bil har kapasitet til å ta ca fem kg hydrogen på tanken. Prisen pr kg ligger i dag på ca 90 kroner.

Å fylle tanken tar tre-fire minutter og bilene på markedet i dag kan klare over 500 km på en tank. Eneste utslipp er ren vanndamp. Pumpene ser ut som vanlige bensinpumper og betjenes tilnærmet likt. Det tar 3-4 minutter å fylle opp tanken. Pumpene kan monteres ved siden av ladestasjoner eller bensin- og dieselpumper, og bidra til å gjøre bensinstasjoner om til energistasjoner.

Betaling med smarttlefon

Det finnes ingen kontant- eller kortautomat på stasjonen. Man laster ned en app på sin smarttelefon og bruker denne for å tanke. Belastning av konto går automatisk. Bilene har samme avgifts-og brukerfordeler som batterielektriske biler. I tillegg kan hydrogenelektriske biler fortsatt kjøre kollektivfeltet i rushtiden

Hydrogenet produseres lokalt

Hydrogenet som selges ved stasjonen i Sandvika skal bli produsert lokalt i samarbeid med Asplan Viak AS som har et såkalt plusshus på Kjørbo. Det vil si at bygningen produserer mer energi enn den bruker i hele sitt livsløp. Det er denne ekstra energien som skal brukes til å produsere hydrogen for den nye stasjonen i Sandvika.

Hyundai satser på hydrogen

Hyundai har vært i ledelsen med hydrogenelektriske biler siden de lanserte sin ix35 Fuel Cell som serieprodusert bil i 2014. For å bekrefte sin satsing på hydrogen har Hyundai nå også bygget en hydrogenstasjon utenfor sitt europeiske hovedkvarter i Offenbach ved Frankfurt (se vedlegg). Neste generasjon hydrogenbiler fra Hyundai er forventet i 2018.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen