Akershus forventer over 10 000 hydrogenbiler

Akershus forventer over 10 000 hydrogenbiler

Akershus fylkeskommune forventer 10 000 hydrogenelektriske biler i Oslo og Akershus de neste ti årene.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Dette kom frem da Uno-X åpnet sin første hydrogenstasjon i Sandvika 22.11.2016. Og det stopper ikke med det, for selskapet har ambisjoner om å bygge ytterligere 19 stasjoner innen 2020. I tillegg kommer fire stasjoner HYOP, den andre hydrogenaktøren i landet, har fra før på Østlandet. To av disse vil i løpet av 2017 bli lokalisert på Høvik i Bærum og Ryen i Oslo.

- Målet er at man innen 2020 skal kunne kjøre med hydrogen som drivstoff mellom landets største byer, sier Uno-X sjef Vegar Kulset. Nå fortsetter utbyggingen med to stasjoner i Bergen, en på Danmarks plass og en i Åsane.

25 stasjoner i Akerhus og Oslo

Transportsektoren utgjør ca 1/3 av klimautslippene i Norge i dag. Akershus Fylkeskommune jobber for, og ønsker seg 25 hydrogenstasjoner i Akershus og Oslo innen 2025 for å senke disse utslippene. Planen er at stasjonene skal betjene opp mot 10 000 biler, 100 busser og opp til 3 000 drosjebiler.

Kan betjene 200 biler

Uno-X sin stasjon i Sandvika har kapasitet til å betjene ca 200 biler, dvs minst 30 fulle tanker pr dag. Produksjonskapasiteten er 100 kg hydrogen på tre timer, og hver bil har kapasitet til å ta ca fem kg hydrogen på tanken. Prisen pr kg ligger i dag på ca 90 kroner.

Å fylle tanken tar tre-fire minutter og bilene på markedet i dag kan klare over 500 km på en tank. Eneste utslipp er ren vanndamp. Pumpene ser ut som vanlige bensinpumper og betjenes tilnærmet likt. Det tar 3-4 minutter å fylle opp tanken. Pumpene kan monteres ved siden av ladestasjoner eller bensin- og dieselpumper, og bidra til å gjøre bensinstasjoner om til energistasjoner.

Betaling med smarttlefon

Det finnes ingen kontant- eller kortautomat på stasjonen. Man laster ned en app på sin smarttelefon og bruker denne for å tanke. Belastning av konto går automatisk. Bilene har samme avgifts-og brukerfordeler som batterielektriske biler. I tillegg kan hydrogenelektriske biler fortsatt kjøre kollektivfeltet i rushtiden

Hydrogenet produseres lokalt

Hydrogenet som selges ved stasjonen i Sandvika skal bli produsert lokalt i samarbeid med Asplan Viak AS som har et såkalt plusshus på Kjørbo. Det vil si at bygningen produserer mer energi enn den bruker i hele sitt livsløp. Det er denne ekstra energien som skal brukes til å produsere hydrogen for den nye stasjonen i Sandvika.

Hyundai satser på hydrogen

Hyundai har vært i ledelsen med hydrogenelektriske biler siden de lanserte sin ix35 Fuel Cell som serieprodusert bil i 2014. For å bekrefte sin satsing på hydrogen har Hyundai nå også bygget en hydrogenstasjon utenfor sitt europeiske hovedkvarter i Offenbach ved Frankfurt (se vedlegg). Neste generasjon hydrogenbiler fra Hyundai er forventet i 2018.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen