Bussterminal på E18 ved Lysaker stasjon i Oslo / Bærum.
Bussterminal på E18 ved Lysaker stasjon i Oslo / Bærum. (Foto: Knut Opeide)

Alkolås blir påbudt i nye norske busser og minibusser fra 2019

Busser og minibusser som allerede er registrert, må ha utstyret på plass før 2024.

  • Alkolås
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Alkolåsen er et trafikksikkerhetstiltak som skal bidra til å forhindre kjøring med promille. Flere buss- og transportselskap har allerede montert alkolås på sine kjøretøy. Låsen kobles til kjøretøyet slik at det ikke er mulig å kjøre hvis sjåføren er påvirket av alkohol.

Det vil bli en overgangsordning på fem år for registrerte kjøretøy.

- Håkon Rosendahl

Transportselskapene må selv betale for montering, service og kalibrering av alkolåsene. De tekniske oppgavene knyttet til alkolåsene må bli gjort hos et godkjent alkolåsverksted.

Overgangsordning

– Det vil bli en overgangsordning på fem år for registrerte kjøretøy for å gi transportselskapene tid til å installere utstyret i takt med alminnelig utskiftingstakt for busser. Slik får transportselskapene mulighet til å planlegge finansiering av alkolåsene, sier Håkon Rosendahl, seksjonssjef i Statens vegvesen.

Påbudet gjelder alle norskregistrerte busser og minibusser i (klasse M3 og M2). Drosjer i klasse M1 (altså personbiler) er foreløpig unntatt kravet.

EL-LASTEBIL/18. mai 2018

Presenterer sin andre elektriske lastebilmodell på tre uker

Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019. Les hele saken

Til toppen