Bussterminal på E18 ved Lysaker stasjon i Oslo / Bærum.
Bussterminal på E18 ved Lysaker stasjon i Oslo / Bærum. (Foto: Knut Opeide)

Alkolås blir påbudt i nye norske busser og minibusser fra 2019

Busser og minibusser som allerede er registrert, må ha utstyret på plass før 2024.

  • Alkolås
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Alkolåsen er et trafikksikkerhetstiltak som skal bidra til å forhindre kjøring med promille. Flere buss- og transportselskap har allerede montert alkolås på sine kjøretøy. Låsen kobles til kjøretøyet slik at det ikke er mulig å kjøre hvis sjåføren er påvirket av alkohol.

Det vil bli en overgangsordning på fem år for registrerte kjøretøy.

- Håkon Rosendahl

Transportselskapene må selv betale for montering, service og kalibrering av alkolåsene. De tekniske oppgavene knyttet til alkolåsene må bli gjort hos et godkjent alkolåsverksted.

Overgangsordning

– Det vil bli en overgangsordning på fem år for registrerte kjøretøy for å gi transportselskapene tid til å installere utstyret i takt med alminnelig utskiftingstakt for busser. Slik får transportselskapene mulighet til å planlegge finansiering av alkolåsene, sier Håkon Rosendahl, seksjonssjef i Statens vegvesen.

Påbudet gjelder alle norskregistrerte busser og minibusser i (klasse M3 og M2). Drosjer i klasse M1 (altså personbiler) er foreløpig unntatt kravet.

SYSTEM/ 9. april 2019

Lanserer smart og sikkert styresystem som styrer alt utstyr på lastebilen

Etter et par år med utvikling og harde tester er Mählers nye proporsjonale styresystem MC3 nå klart til lansering. Systemet er utviklet for mykere, sikrere og mer intuitiv styring av både plog, høvelblad, spreder og tippflak. MC3 er bygd for fjernsupport; via mobilnettet kan man koble opp styresystemet og få teknisk support, uavhengig av hvor man befinner seg. MC3 oppfyller dessuten den nyeste og ledende maskinsikkerhetsstandarden, EN ISO 13849, og er dermed et av de sikreste styringssystemene på markedet for veivedlikeholdsprodukter. Les hele saken

Til toppen