Byrådsleder Raymond Johansen klippet snoren. Nærings- og eierskapsbyråd Kjetil Lund, miljø- og samferdselsminister Lan Marie Berg og havnedirektør Ingvar M. Mathisen,
Byrådsleder Raymond Johansen klippet snoren. Nærings- og eierskapsbyråd Kjetil Lund, miljø- og samferdselsminister Lan Marie Berg og havnedirektør Ingvar M. Mathisen, (Foto: Heiko Junge NTB / Scanpix)

Åpnet landstrømanlegg i Oslo

Nå får danskebåtene landstrøm til kai i Oslo. Det gir lavere klimautslipp.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Byrådsleder Raymond Johansen klippet snoren til det nye landstrømanlegget til utenlandsfergene på Vippetangen 8. januar.

– Gratulerer til Oslo Havn KF for dette flotte landstrømanlegget. Og gratulerer til fergeselskapene Stena Line og DFDS for at dere tar i bruk landstrøm og bidrar til lavere klimagassutslipp. CO2 reduksjonen tilsvarer utslipp fra mer enn 1300 biler. Jeg vil også berømme Oslo Havn for at landstrømanlegget fikk god design. Folk kan sitte her på benken og lade sine indre batterier og mobilens batterier. God design er viktig på en havnepromenade som skal skape gode opplevelser for folk, fortalte Raymond Johansen.

Oslo i front på landstrøm

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen gratulerte Oslo som har vært tidlig ute med landstrøm.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, superintendent Jonas Carlsson Stena Line, miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg og nærings- og eierskapsbyråd Kjetil Lund ser hvordan landstrøm kobles om bord. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Landstrøm er viktig for Oslo havn, for Oslo som by, og blir stadig viktigere for flere havner i Norge. Mange spør hvor store utslippskutt gir dette landstrømanlegget gir. Det som betyr noe er at dette landstrømanlegget er ett av mange tiltak som til sammen gir store utslippsreduksjoner. Innen skipsfarten skjer det i dag stor teknologiske utvikling innen grønn teknologi. Gratulerer til Oslo som miljøhovedstad. Åpningen av miljøåret er en god nyhet, og styrker byens miljøposisjon, var ministerens budskap.

Maritim industri bruker ny teknologi 

Statssekretær Tommy Skjervold i  Samferdselsdepartementet fremhevet maritim industris kompetanse til å utvikle ny teknologi.

– Det er viktig å utnytte denne kunnskapen på vår vei mot lavutslippssamfunnet. Landstrøm er et gulrottiltak og del av en bredere satsing innen grønn teknologi. Dette landstrømanlegget er et godt eksempel på hvordan offentlig sektor kan gå sammen med næringsliv og industri, for å legge til rette for miljøvennlige valg. Det er et mål få mer gods og transport til sjøs. Vi må derfor sikre oss at den maritime sektor er så miljøvennlig som mulig. Derfor er regjeringen opptatt av å legge til rette for landstrøm i flere norske havner. Det bidrar til bedre luftkvalitet.
Oslo havn er en ledestjerne innenfor maritim sektor, og jeg vil gratulere havna og fergeselskapene på vegne av Samferdselsdepartementet. Landstrømanlegget er et spennende prosjekt for nasjonen og Oslo som by, var statssekretærens budskap.

På lag med næringslivet

Næring- og eierskapsbyråd Kjetil Lund presiserte at Oslo skal gå foran i klimapolitikken.

Landstrømanlegg på Vippetangen. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Dette er en flott start på Oslo som europeisk miljøhovedstad. Oslo skal være ledende internasjonalt, gjennomføre konkrete mål og kutte utslipp. Oslo havn skal kutte 85 prosent utslipp innen 2030 og bli nullutslippshavn på sikt, ifølge handlingsplanen "Oslo havn som nullutslippshavn." Det er et djervt mål med bred politisk tilslutning. Hele 40 prosent av utslippene i havna kan kuttes ved at alle utenriksfergene benytter landstrøm vei kai, samt at fergene blir utslippsfrie ved inn- og utseiling om noen år. Landstrømanlegget er derfor et viktig klimatiltak. Som næringsbyråd er jeg opptatt av at vi må spille på lag med næringslivet. Vi må bidra til at næringslivet ser verdien av bærekraft. Derfor fortjener Stena Line og DFDS stor takk for innsatsen de har lagt ned for å benytte dette landstrømanlegget, sa byråd Kjetil Lund.

Rederier realiserer landstrøm

– Det har vært en stor ære for Stena Line å samarbeide med Oslo Havn for å realisere landstrømanlegget. Fergen Stena Saga er rederiets fjortende ferge som kobles til landstrøm, men det er vår første ferge på landstrøm i Norge, sa linjesjef Johan Edelman fra Stena Line.

Havnedirektør Ingvar M. Mathisen foran det nye landsrømanlegget. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Jeg er glad for å være med på åpningen av landstrømanlegget.  Åpningen et det første skrittet for DFDS til å ta i bruk landstrøm. Vårt skip Pearl Seaways bygges om i disse dager og kobler seg til landstrøm 3. februar.  I januar neste år bygger vi om skipet Crown Seaways til landstrøm, fortalte linjesjef Kim Heiberg i DFDS.                                               

Milepæl på vei mot nullutslippshavn

– Åpning av landstrømanlegget er en viktig milepæl i arbeidet for å bli en nullutslippshavn, og jeg er stolt over å åpne anlegget nesten samtidig med åpningen av Oslo som europeisk miljøhovedstad. Takk for godt samarbeid med fergeselskapene Stena Line og DFDS som har sørget for at landstrømanlegget nå er realisert. Anlegget har kostet kr 17 millioner. Jeg vil også takke Enova som gå støtte på om lag åtte millioner kroner. Sjøveien er miljøveien. Den er mer energieffektiv enn alle andre transportformer. Derfor er det viktig for Oslo Havn at gods og passasjerer tar sjøveien, sa havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen