Utvendig er det ikke noe som skiller en MAN eTGE fra en dieseldrevet TGE 3.140, men den grønne påskriften under DB Schenker-logoen indikerer at dette er et kjøretøy uten lokale utslipp.
Utvendig er det ikke noe som skiller en MAN eTGE fra en dieseldrevet TGE 3.140, men den grønne påskriften under DB Schenker-logoen indikerer at dette er et kjøretøy uten lokale utslipp. (Foto: MAN)

Åtte MAN eTGE til DB Schenker

Transport-kjempen DB Schenker har et globalt mål om mest mulig utslippsfri transport. I begynnelsen av mai tok selskapet i bruk åtte elektriske MAN eTGE varebiler for utslippsfri varedistribusjon innenfor Ring 3 i Oslo.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Dette er en av de største handlene som er gjort med MANs elektriske varebil internasjonalt så langt. Bilene er knyttet til DB Schenkers nye City Hub på Filipstad i Oslo hvor det skjedde en formell åpning onsdag 8. mai.

– Vi er glade for å ha kommet i mål med de åtte elektriske varebilene, sier Nils-Petter Buer, som er kommunikasjonssjef i DB Schenker Norway.

– Dette er ytterligere et skritt på veien mot mest mulig utslippsfri transport, særlig i byområder. Fra før har vi elektriske varesykler i Oslo og Bergen, og nå jobber vi videre mot elektriske lastebiler. Blant annet skal transporten mellom vår hovedterminal på Alnabru og City Hub’en på Filipstad etter hvert skje elektrisk.

Kjøretøyet

Utvendig er det praktisk talt ikke noe som skiller en dieseldrevet TGE 3.140 og en elektrisk eTGE. Selv typebetegnelsen er den samme, ettersom de åtte varebilene til DB Schenker er 3,5-tonnere med en elektrisk effekt på 100 kW, som omregnet i mekaniske hestekrefter er 136 hk. Største dreiemoment er 290 Nm som oppnås allerede i igangkjørings-øyeblikket.

eTGE har et lastevolum på 10,7 kubikkmeter og kan leveres med totalvekt opp til 4,25 tonn. Batterikapasiteten på 36 kWh kommer fra et litium-ion-batteri som er plassert i kjøretøyrammen og dermed ikke stjeler av lastevolumet. Dessuten gir denne batteriplasseringen gunstig tyngdepunkt og vektfordeling i kjøretøyet. Maksimal rekkevidde er inntil 173 km i henhold til NEDC-normen, noe som gir en god rekkevidde-reserve sammenlignet med det som er normale kjørelengder i løpet av en arbeidsdag for varebiler.

  Foto: MAN

Lading opp til 100% skjer på 5 timer og 20 minutter ved bruk av AC veggboks på 7,2 kW, men bilen kan også hurtiglades opp til 80% på 40 minutter ved hjelp av CCS-kontakt (40 kW). Det er også mulig å lade eTGE fra ordinær kontakt.

MAN garanterer en fortsatt minimum batterikapasitet på 70% etter åtte år eller 160.000 km.

MAN eTGE er en moderne varebil med utstyr som Comfort Plus førersete, elektrisk oppvarmet frontrute, MAN Media Van Navigation infotainment-system, cruisekontroll, ryggekamera og LED hovedlys som standard. I tillegg er kjøretøyet utstyrt med sjåførassistent-systemer som Emergency Brake Assist (EBA) nødbremsesystem, Side Wall Protection Assist med 16 sensorer som gir sjåføren 360 graders sikt rundt bilen og Active Lane Assist som hjelper til med styrekorrigering for å forhindre at kjøretøyet forlater filen utilsiktet.

De åtte varebilene ble utlevert fra MAN-anlegget på Skårer hvor verkstedet nå er fullt ut utstyrt for å yte service og reparasjoner på elektriske nyttekjøretøy.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen