Autonom transport møter mennesker
(Foto: iStock)

Autonom transport møter mennesker

I desember hadde Mobile Tronics Gmbh en demonstrasjon av noe helt nytt i autonome kjøretøy: De viste nemlig et miljø der en autonom beltedrevet supportenhet for TBM (Tunnel Boring Machine) kjørte sammen med mennesker.

  • autonom
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I et prosjekt som Volvo nylig har gjennomført sammen med Skanska, der man har kjørt med dumpere, har dette kun latt seg gjennomføre ved at man har blokkert all menneskelig aktivitet i det området de autonome kjøretøyene har trafikkert. I prosjektet, som ble presentert i Brenner Passet i Østerrike i begynnelsen av desember, viste Mobile Tronics Gmbh kjøretøyer som til nå har kjørt formidable 200.000 kilometer uten et eneste signifikant problem, i følge en pressemelding fra selskapet.

Supportenhet

Testene er gjennomført på et virkelig tunnelprosjekt, og dette er ifølge selskapet den første gangen man har hatt et autonomt kjøretøy i sving som bruker belter i stedet for jernbanevogner for transport. Det blir fremholdt i pressemeldingen at dette betyr at man kan ha trafikk av biler og andre kjøretøyer samtidig med maskinen, som orienterer seg via elektroniske «trafikklys» som er montert i tunellen. Dette synes å være et svært avansert kjøretøy med hele 60 meter lengde og 5 vogner eller «biler» som selskapet selv betegner det som. Disse styres av i alt 18 aksler, som alle blir styrt elektronisk, slik at samtlige følger den første akselens bevegelser. Likevel er kjøretøyet svært bevegelig, og har trafikkert en 2,5 kilometer lang transporttunnel med en stigning på hele 12 grader. En av utfordringene styringssystemet for kjøretøyet har måttet håndtere på denne turen, er en sving på 90 grader i enden av tilgangstunnelen.

Selskapet viser til at VirtuRail, som er produktnavnet man har gitt det autonome kjøretøyet, vil kunne være en viktig komponent for å gjøre tunneldriving mer kost/nytte effektivt i fremtiden. Ved å kunne transportere masse på denne måten, vil man kunne få ned kostnadene, og også behovet for ekstra, separate transportområder.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen