Dette er en personbil hvor alvorlige rustskader ikke ble poengtert under EU-kontrollen. Her ser vi bakerste tverrbjelke.
Dette er en personbil hvor alvorlige rustskader ikke ble poengtert under EU-kontrollen. Her ser vi bakerste tverrbjelke. (Foto: Statens vegvesen)

Avslører dårlig EU-kontroll

Hvert år godkjenner verksteder biler i EU-kontroll, som ikke er i god nok stand.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I løpet av 2018 rakk Statens vegvesen å kontrollere 537 biler som nettopp hadde vært inne til EU-kontroll hos verksteder i Midt-Norge. Dette gjør de for å sikre at verkstedene ikke jukser når de EU-godkjenner kjøretøy.

Av de 537 bilene som ble kontrollert var det 71 hvor kontrollørene oppdaget at kontrollen var for dårlig utført, og at de har fått EU-godkjenning uten at de skulle hatt det, fordi de er i for dårlig stand. Altså rundt tretten prosent av de kontrollerte. Det kan være alvorlige ting som bremsefeil eller rustskader som ikke er oppdaget.

– Når vi oppdager avvik, så skriver vi brev med en advarsel og med pålegg om å følge kontrollinstruksen. Dersom vi finner avvik flere ganger, så kan vi inndra deres godkjenning for en periode, som regel i 3-6 måneder, det avhenger av alvorlighetsgraden, sier seksjonsleder Odd Nasvik i tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region midt. To verksteder mistet godkjenningen sin til å gjøre EU-kontroll i 2018. De må rette opp manglene tilsynet har avdekket, før de kan få tilbake godkjenningen sin.

Stikkprøvekontrollene hos virksomhetene som har godkjenning til å utføre EU-kontroll foregår i hele Trøndelag og Møre og Romsdal. Det ble utført rundt 200 000 EU-kontroller i regionen vår i løpet av 2018.

– Målet med stikkprøvekontrollene er å sørge for at bileierne får valuta for pengene sine når de velger hvilken virksomhet som skal få ta EU-kontrollen på bilen deres. Vi stabiliserer konkurransen når vi sørger for at de som har godkjenning gjør en redelig jobb, sier Nasvik.

Avslørte ulovlige verksteder i flere aksjoner

– Vi har også avslørt ulovlig verksteddrift. Etter å ha blitt avslørt av oss, velger noen å gjøre jobben for å bli godkjent verksted, mens andre slutter på et sted for å dukke opp på et annet, sier Nasvik.

Slike kjøretøyverksteder er gjerne knyttet til annen kriminalitet og utgjør en fare for trafikksikkerheten. Mange av de ulovlige bilverkstedene er også knyttet til sosial dumping og svarte penger. I og med at de ulovlige verkstedene gjerne opererer på kanten av loven på flere områder, skjer aksjonene i samarbeid med flere andre aktører, blant annet Arbeidstilsynet, Skatt, Politiet og A-krim.

I 2018 har Statens vegvesen kontrollert 42 bilverksteder og aksjonert mot 20 ulovlige bilverksteder. Ut av dette ble det 19 skriftlige pålegg om stans i aktiviteten.

SYSTEM/ 9. april 2019

Lanserer smart og sikkert styresystem som styrer alt utstyr på lastebilen

Etter et par år med utvikling og harde tester er Mählers nye proporsjonale styresystem MC3 nå klart til lansering. Systemet er utviklet for mykere, sikrere og mer intuitiv styring av både plog, høvelblad, spreder og tippflak. MC3 er bygd for fjernsupport; via mobilnettet kan man koble opp styresystemet og få teknisk support, uavhengig av hvor man befinner seg. MC3 oppfyller dessuten den nyeste og ledende maskinsikkerhetsstandarden, EN ISO 13849, og er dermed et av de sikreste styringssystemene på markedet for veivedlikeholdsprodukter. Les hele saken

Til toppen