Lynlading av elbussene gjøres på 15 sekunder på hvert stoppested, mens batteriene fullades på noen minutter ved endestasjonene.
Lynlading av elbussene gjøres på 15 sekunder på hvert stoppested, mens batteriene fullades på noen minutter ved endestasjonene. (Bilde: Michel Jaussi)

Banebrytende elbussteknologi

Verdens raskeste ladetilkoblingsteknologi fra ABB skal lade de første helelektriske 24 meters dobbelt-leddbussene.

  • elbuss
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

ABB har vunnet en ordre på 20 millioner dollar fra den sveitsiske bussprodusenten HESS for å levere lynladerteknologi for 20 elektriske busser og tilhørende infrastruktur til den franske byen Nantes. Bussene vil opereres av den offentlige transportoperatøren Semitan (Société d'Economie Mixte des Transports de l'Agglomération Nantaise).

Batterier montert på takene til Nantes-bussene vil lades på 20 sekunder med 600 kilowatts kraftpulser på utvalgte stoppesteder, mens passasjerene går av og på. Det tar mindre enn ett sekund å koble bussen til ladepunktet, noe som gjør den til verdens raskeste tilkoplingsteknologi for lynlading. Ytterligere ett til fem minutters lading ved endestasjonen muliggjør full opplading av batteriene.

ABBs lynladingsteknologi og fremdriftssystem, som gjør lynladingen mulig, er en del av den innovative TOSA-løsningen (Trolleybus Optimization Système Alimentation) i Genève, som er verdens ledende teknologi av sin type.

Bussene vil kjøre på linje 4 (Busway Bus Rapid Transit), som forbinder gamlebyen i Nantes med kommuner på sørsiden av elven Loire. Det nye bussystemet vil øke passasjerkapasiteten med 35 prosent og tilby bærekraftig transport til om lag 2500 pendlere hver time. Siden rutens innvielse i 2006 har passasjertallene økt, noe som fører til overfylte busser. De 24 meter lange, helelektriske, dobbeltleddede bussene fra HESS vil være de første i sitt slag i verden som utstyres med denne teknologien. Det gir høyere passasjerkapasitet, utslippsfri kollektivtransport og støyreduksjon. Bussene forventes å være i drift innen utgangen av 2018.

- Denne revolusjonerende teknologien krever ingen kabler i luften og gir lydløs, nullutslippstransport som et levedyktig alternativ til fossildrevne busser, og er en modell for fremtidig bytransport, sier Claudio Facchin, president for ABBs divisjon Power Grids. -  Prosjektet illustrerer vår forpliktelse til å levere verdi for kundene gjennom teknologi og innovasjon og styrker vår posisjon som en foretrukket partner for et sterkere, smartere og grønnere nett, som er i tråd med vår Next Level-strategi.

Hver ny elbuss kan transportere 151 passasjerer og vil bli utstyrt med energieffektiv ABB-drivteknologi som omfatter fremdriftssystem og hjelpekonvertere, fremdriftsmotorer med permanentmagneter, takmonterte batterier og energioverføringssystemer. 

KJØRETØY/24. mai 2018

En lastebil lastet med fremtidens hydraulikk

– Med Rexroth Roadshow kommer vi ut til våre kunder og får lokalt anledning til å vise frem det ypperste av tekniske løsninger og innovative produkter. Vi ser frem til noen spennende sparringsdager med våre kunder, sier Thomas Solvang, divisjonssjef for industrielle applikasjoner ved Bosch Rexroth. Les hele saken

Til toppen