Bedre ruteløsninger på Brønnøysund og Sandnessjøen

Bedre ruteløsninger på Brønnøysund og Sandnessjøen

Widerøe har hatt en bra prosess sammen med Nordland Fylkeskommune samt en rekke private og offentlige aktører på Helgeland, for å få til bedre ruteløsninger enn opprinnelig foreslått etter anbuds avklaring. Den justerte rutetabellen vil bli tilgjengelig i booking i løpet av få dager.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Vi har mottatt en rekke innspill og ønsker fra en rekke aktører. Noen ønsker har vi klart å imøtekomme, men langt fra alle sier Direktør for Network and Pricing i Widerøe, Terje Skram.

Alle dager unntatt lørdag

- Vi er spesielt glade for at vi har klart å finne rom for en daglig rundtur mellom Trondheim og Brønnøysund, samt Trondheim og Sandnessjøen midt på dagen. I det opprinnelige forslaget var dette et tilbud bare tirsdag og torsdag fra Sandnessjøen - mandag, onsdag, fredag og søndag fra Brønnøysund. Dette blir nå et tilbud alle dager unntatt lørdag. Vi har også sikret korrespondanse med helikoptertrafikken ut fra Brønnøysund i det nye ruteopplegget, fortsetter Skram.

Værnes må brukes som trafikknutepunkt

Det nye ruteprogrammet forutsetter at Værnes brukes som trafikknutepunkt i like stor grad som Bodø. Forbindelse videre til Tromsø vil derfor kunne gå enten via Trondheim eller via Bodø. Reisende fra Mo i Rana vil kunne være i Tromsø klokken 09:00. Reisende fra øvrige Helgeland vil kunne være i Tromsø klokken 11:10. Dette gjør dagsreiser til Tromsø fra samtlige lufthavner på Helgeland mulig.

Kan ikke imøtekomme alle ønsker

Mange av ønskene som har kommet inn har vært ønske om tidligere eller seinere avganger. Dette kan Widerøe ikke imøtekomme da det vil øke behov for antall fly og mannskap. Det vil gi kostnader utover det tilskuddet som er avtalt i anbudet.

Ruteprogrammet svarer på samtlige krav som Samferdselsdepartementet har satt i anbudsutlysningen. I tillegg lever Widerøe ekstra kapasitet som går utover det krav som departementet har satt.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen