Bedre ruteløsninger på Brønnøysund og Sandnessjøen

Bedre ruteløsninger på Brønnøysund og Sandnessjøen

Widerøe har hatt en bra prosess sammen med Nordland Fylkeskommune samt en rekke private og offentlige aktører på Helgeland, for å få til bedre ruteløsninger enn opprinnelig foreslått etter anbuds avklaring. Den justerte rutetabellen vil bli tilgjengelig i booking i løpet av få dager.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Vi har mottatt en rekke innspill og ønsker fra en rekke aktører. Noen ønsker har vi klart å imøtekomme, men langt fra alle sier Direktør for Network and Pricing i Widerøe, Terje Skram.

Alle dager unntatt lørdag

- Vi er spesielt glade for at vi har klart å finne rom for en daglig rundtur mellom Trondheim og Brønnøysund, samt Trondheim og Sandnessjøen midt på dagen. I det opprinnelige forslaget var dette et tilbud bare tirsdag og torsdag fra Sandnessjøen - mandag, onsdag, fredag og søndag fra Brønnøysund. Dette blir nå et tilbud alle dager unntatt lørdag. Vi har også sikret korrespondanse med helikoptertrafikken ut fra Brønnøysund i det nye ruteopplegget, fortsetter Skram.

Værnes må brukes som trafikknutepunkt

Det nye ruteprogrammet forutsetter at Værnes brukes som trafikknutepunkt i like stor grad som Bodø. Forbindelse videre til Tromsø vil derfor kunne gå enten via Trondheim eller via Bodø. Reisende fra Mo i Rana vil kunne være i Tromsø klokken 09:00. Reisende fra øvrige Helgeland vil kunne være i Tromsø klokken 11:10. Dette gjør dagsreiser til Tromsø fra samtlige lufthavner på Helgeland mulig.

Kan ikke imøtekomme alle ønsker

Mange av ønskene som har kommet inn har vært ønske om tidligere eller seinere avganger. Dette kan Widerøe ikke imøtekomme da det vil øke behov for antall fly og mannskap. Det vil gi kostnader utover det tilskuddet som er avtalt i anbudet.

Ruteprogrammet svarer på samtlige krav som Samferdselsdepartementet har satt i anbudsutlysningen. I tillegg lever Widerøe ekstra kapasitet som går utover det krav som departementet har satt.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen