BioMar med nytt og miljøvennlig fartøy

BioMar med nytt og miljøvennlig fartøy

Som et ledd i fornyelse av flåten som transporterer fiskefôr har BioMar i samarbeid med NSK Shipping kontrahert enda et nybygg. Skipet skal eies og opereres av NSK Shipping. Rederiet eier fra før skipene ”MS Høydal” og ”MS Nyksund” som begge inngår i BioMars flåte.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Større fartøy med moderne skrog og fremdriftsmaskineri senker fraktkostnadene og reduserer det miljømessige fotavtrykket, noe som har vært viktig i prosjekteringen av nybygget, sier Tore Gunnar Wikdal i BioMar.

[factbox id="1"]

”MS Høydal” kom i 2012 med nye løsninger for bulklevering av fôr. Fartøyet var også det første gassdrevne i sitt slag, og er et viktig bidrag i BioMars satsing på miljøvennlige og bærekraftige løsninger. Denne gangen videreutvikles det ”MS Høydal”, samtidig som det kompletteres BioMars portefølje av skip for transport av fiskefôr.

Høyteknologisk fartøy

Nybygget vil være et høyteknologisk fartøy, med topp moderne utstyrt på alle områder. Dette innebærer bl.a. et kostnadseffektivt og miljøvennlig LNG drevet fremdriftsmaskineri som leveres av Rolls Royce. Skipet vil utrustes med utstyr for effektiv og skånsom håndtering av fiskefôr, samt DP-system for optimal manøvrerbarhet. Skipet er designet i samarbeid med NSK Ship Design.

Målsetningen har hele veien vært å skape en kostnadseffektiv og miljøvennlig løsning som tilfredsstiller fremtidige behov for BioMar og deres kunder.

- NSK Shipping er stolte over at BioMar på nytt har valgt oss som leverandør av sine ferdigvarer, sier Kristian Høydal i NSK Shipping.

Nybygget vil ha en lengde på 81,5 meter og laste 2.700 tonn fiskefôr. BioMar opplyser at skipet skal leveres fra Tersan Shipyard i Tyrkia i løpet av 2017. Dette er det samme verftet som bygget ”MS Høydal”.

KJØRETØY/22. juni 2018

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019. Les hele saken

Til toppen