Blir uten tvil lagt merke til

Blir uten tvil lagt merke til

Per Hatterud Maskin AS på Rudshøgda tok i bruk et ganske spesielt vogntog for noen tid siden. MAN TGS 35.480 8x6 er ikke dagligdags kost. Både den fireakslede bilen og den toakslede hengeren har rustfrie tanker fra den danske tankleverandøren VM Tarm A/S og blir uten tvil lagt merke til.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Maskinfirmaet er Østlandets største virksomhet innenfor omrøring, transport og spredning av husdyrgjødsel, og det nye vogntoget benyttes i denne transporten. Eier og daglig leder Per Hatterud sier at krevende adkomst på mange gårder har vært avgjørende for kjøretøyvalget.

- Med drift på de tre bakre akslene og styring på de to fremre er vi sikret god fremkommelighet også under vanskelige forhold. Den store bakkeklaringen kommer også godt med noen ganger. Vi vurderte trekkvogn og semitrailer da vi skulle ha nytt materiell, men kom til at bil og henger er best. Der det er ekstra krevende, kan vi parkere hengeren og kjøre frem bare med bilen, sier han.

Bilen

Bilen har en 12,4 liters motor som yter 480 hk og har et største dreiemoment på 2300 Nm. I tillegg har motoren såkalt TopTorque som øker dreiemomentet til 2500 Nm på de to øverste girtrinnene. I kraftoverføringen finner vi MAN TipMatic 12-trinns automatisert girkasse med offroad girstyring og drivaksler med navreduksjon. Forhjulsdriften kan kobles inn og ut etter behov. Bilen har frirulling, EfficientRoll. Styrt motorbrems, EVBec, og MAN PriTarder, primær vannretarder montert foran på motoren, gjør at bilen har meget effektive tilleggsbremser, også i lave hastigheter.

Bilen har det lange L-førerhus med normalhøyt tak. Innvendig har bilen setetrekk i skinn og teppe på motortunnel. Førerhuset er utstyrt med en køye, MANs mest påkostede dashbord HighLine, navigasjon og er forberedt for flåtestyring. Bilen har også sandstrøer. – Ofte kjører vi flere lass fra samme sted. På snø og is blir det tilkjørt og glattere for hver tur, men med sekshjulsdrift og medbrakt strøsand står vi aldri fast, sier Hatterud.

Henger og påbygg

Danske VM Tarm A/S er ekspert på denne type tankpåbygg og har levert både påbygget på bilen og den toakslede hengeren (kjerre) med påbygg. Begge tankene er i rustfritt stål, og også rammen på tilhengeren er i rustfritt. Det ser veldig flott ut og krever lite vedlikehold.

Bilen har tank på 20.000 liter i ett rom med to skvalpeskott. Tankanlegget på bilen har en gjødselkran med tre hydrauliske kneledd som sørger for enkelt oppsug av gjødsel inntil tre meter under bakkenivå. Til oppsug benyttes en rotasjonspumpe med kapasitet på inntil 5000 liter i minuttet. Denne pumpen brukes også til overpumping til tanken på tilhengeren. For tømming benyttes en sentrifugalpumpe som klarer inntil 13.500 liter i minuttet.

Den toakslede påhengsvognen har en tank på 15.000 liter i ett rom med ett skvalpeskott. Også hengerchassiset med rustfri ramme er levert av VM Tarm. Akslene er luftavfjæret, og den fremre kan heves ved tomkjøring.

Vogntoget har kameraovervåkning av lasting og lossing med kamera på kranarm på bilen og bak på henger, samt monitor i førerhuset.

TRANSPORT/16. februar 2018

Etterlyser bevisste forbrukere i transportbransjen: - Alt for mange ser kun på pris

- I dag er bevisstheten rundt kjøp av transporttjenester svært lav. Alt for mange har et ensidig fokus på pris, sier Knut Gravråk, rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Les hele saken

Til toppen