Bygger inntil fire nye hurtigruteskip

Bygger inntil fire nye hurtigruteskip

Hurtigruten og skipsbyggingskonsernet Kleven signerer intensjonsavtale om bygging av inntil fire topp moderne ekspedisjonsskip. Det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Dette er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie. Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Avtalen synliggjør Norges sterke internasjonale rolle som verftsnasjon. Den vil også sikre Hurtigrutens posisjon som verdensledende innen opplevelsesturisme i Arktis og Antarktis.

Sikrer arbeidsplasser

Skjeldam og administrerende direktør ved Kleven Ståle Rasmussen hadde all grunn til å smile under dagens offentliggjøring av avtalen om bord på MS Polarlys i Bergen. Intensjonsavtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip.

Oppdraget betyr økt aktivitet i Ulsteinvik i år framover.

- Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. En kontrakt som dette vil selvsagt være svært viktig for oss og en sentral del av sysselsettingen i prosjektperioden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Rasmussen.

[img id="1"]

Det er mer enn ti år siden Hurtigruten sist bygde et nytt skip, ekspedisjonsskipet MS Fram. Hurtigruten har i denne prosessen vurdert tolv verft over hele verden. Valget falt på Kleven i Ulsteinvik. Tre av dagens hurtigruteskip er bygd ved Kleven. Det siste skipet som ble levert fra verftet var MS Finnmarken i april 2002.

- Vi har vurdert tilbyderne ut fra et omfattende sett kriterier hvor kvalitet, leveransedyktighet og pris har veid tyngst. Det var spesielt hyggelig å se at et norsk verft kom best ut. For oss er det viktig at Hurtigruten igjen kan bidra til aktivitet og arbeidsplasser i en stolt og lang norsk verftstradisjon, sier Skjeldam.

Miljøvennlig teknologi

Skipene spesialtilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan seile også langs norskekysten. Et eget prosjekt blir etablert for å sikre at de nye skipene blir helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer.

- Hurtigruten skal være fremst innen grønn shipping. Miljøhensyn er satt i høysetet og ny teknologi skal bidra til lavere utslipp, sier Skjeldam.

Skipene er designet og utviklet av Rolls-Royce med bistand fra den anerkjente skipsdesigneren Espen Øino. De er konstruerte for lavt drivstofforbruk og maksimal komfort ombord.

- Dette blir innovative ekspedisjonsskip med avansert miljøteknologi som tar gjester til unike og særpregede reisemål. Det er svært inspirerende å få være med på å virkeliggjøre Hurtigrutens ambisjoner på dette området, sier Rasmussen.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen