Vinterutstyret blir litt bedre år for år, men fremdeles er det for mange so, er dårlig skodd. Illustrasjonsfoto fra kontroll.
Vinterutstyret blir litt bedre år for år, men fremdeles er det for mange so, er dårlig skodd. Illustrasjonsfoto fra kontroll. (Foto: Henriette Erken Busterud)

Dekkene til 32 700 tunge kjøretøy sjekket i første kvartal

Vegvesenet kontrollerte mange tunge kjøretøy de tre første månedene for å se om de var godt nok skodd for vinteren.

  • kontroll
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Av de kontrollerte kjøretøyene var det 974 kjøretøy uten godkjente vinterdekk og 457 som hadde mangler ved kjettinger. Totalt fikk 964 kjøretøy bruksforbud på grunn av for dårlig veggrep i forhold til kjøreforholdene. 23 ble anmeldt.

– Disse tallene er om lag de samme som for de tre første månedene i fjor. Vi registrerer at tross alt så blir vinterutstyret litt bedre for hvert år. Men det er fortsatt et stykke igjen til vi er helt fornøyde. Det er vi ikke før alle har påkrevd utstyr, understreker sjefingeniør Arnfinn Eriksen i Statens vegvesen.

1 600 manglet godkjente vinterdekk i fjor

I 2015 kom det krav om vinterdekk på samtlige hjul på tunge kjøretøy. Det vil si merkede vinterdekk med minst 5 mm mønsterdybde.

I fjor manglet 1 570 av de 63 000 kontrollerte tungbilene godkjente vinterdekk.

– Ikke alle uten vinterdekk fikk kjøreforbud, men alle fikk pålegg om utbedring av mangler. Kjøreforbud kan vi ifølge regelverket kun gi hvis kjøretøyet ikke har godt nok veggrep. Dette avhenger av kjøreforhold som varierer fra kontroll til kontroll, sier Eriksen.

Se video nedenfor  fra storkontrollen på Ørje grenseovergang i mars 2019.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen