Mercedes-Benz eVito kan nå bestilles i Norge.
Mercedes-Benz eVito kan nå bestilles i Norge. (Foto: Daimler )

Den første elektriske varebilen fra Mercedes-Benz

Mercedes-Benz eVito blir den første elektriske varebilen fra Mercedes-Benz i det norske markedet, og den første elektriske varebilen på markedet i denne klassen. Norge er det andre landet som starter salget av eVito, etter Tyskland.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Mercedes-Benz forhandlerne er klare for salgsstart av den elektriske varebilen Mercedes-Benz eVito og bilene kan allerede nå bestilles. Leveringstidspunkt til kunde vil være fra annet kvartal neste år. Dette gjør Norge til det andre landet som får anledning til å starte salget av eVito.

Norsk pris er fra 439.900 eks mva. Prisen inkluderer et rikholdig utstyrsnivå, som forventet i en premium-varebil. De første bilene som kommer i salg vil være låst til en fast forhåndsdefinert utstyrsspesifikasjon.

Mercedes-Benz eVito. Foto: Daimler

Mercedes-Benz eVito har en rekkevidde på 150 kilometer i henhold til den nye WLTP-normen med last, og vil under ugunstige vinterforhold med temperaturer ned til minus 30 grader Celsius, alltid ha en rekkevidde på minst 100 kilometer. Ved optimale forhold, kombinert med maksimal regenerering, kan rekkevidden økes til 180 kilometer.

Den ultimate varebilen for urbane strøk

eVito vil være den ultimate varebilen for urbane strøk, og spesielt som arbeidsbil for ulike håndverkere. En TØI-rapport, som i 2016 hentet inn data fra de elektroniske kjørebøkene hos 115 lette varebiler i kommersiell trafikk, viste at 63,5 % av bilene ikke kjørte over 120 km pr dag, mens 37% aldri kjørte over 80 kilometer. Daimlers undersøkelser har også konkludert med at budbilene i de europeiske byene i gjennomsnitt kjører rundt 100 kilometer om dagen.

– Det vil bli et behov for elektriske varebiler, spesielt i byområdene, i løpet av de nærmeste årene. Elektrifiseringen av kommersielle kjøretøy er ikke et mål i seg selv, men det er avgjørende at økonomi og lønnsomhet for brukerne er konkurransedyktig sammenlignet med dagens dieseldrevne varebiler, sier Per Ragnar Johansen, direktør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen. 

Fakta Mercedes-Benz eVito

Rekkevidde: 150 km (WLTP)
Nyttelast : 1000 kg
Lastvolum: 6,6 m3
Akselavstand: 5140 mm/5370 mm
Motoreffekt: 84 kW
Dreiemoment: 300 Nm
Batteri: 41,4 kWh
Toppfart: 80 km/t
(valgfritt 120 km/t)

Inkludert utstyr (et utvalg):

Norskmontert komfort skillevegg
Ryggekamera
Automatisk klima-anlegg
Dobbelt passasjersete
Sidekledning opp til tak i varerom (tre)
Tregulv i varerom
Doble bakdører 
Elektrisk justerbare speil
Feste til lastestropper i varerom

BIODRIVSTOFF/18. oktober 2018

Omsetningen av avansert biodrivstoff øker

Tall fra Skattedirektoratet viser at omsetningen av avansert biodrivstoff i første halvdel av 2018 har økt betydelig sammenliknet med fjoråret. – En gledelig utvikling, mener Drivkraft Norge og Nobio, som begge er en del av samarbeidet Biodrivstoff 2030. Organisasjonene advarer mot å gjøre kortsiktige endringer i biodrivstoffpolitikken. Les hele saken

KJØRETØY/16. oktober 2018

En milepæl for Volvo FH – bil nummer 1 million ble levert på IAA i Hannover

Volvo Trucks‘ flaggskip, Volvo FH, feirer 25 års jubileum i år og er en av transportbransjens største suksesser noensinne. Nå har jubileumsbilen passert en ny spennende milepæl. Den 19. september ble Volvo FH nummer 1 million overlevert til en stolt kunde på IAA-messen i Hannover av Claes Nilsson, president i Volvo Trucks. Les hele saken

Til toppen