- Den som vil nok, finner også løsninger

- Den som vil nok, finner også løsninger

Otto Ravndals MAN TGL 8.250 er et imponerende eksempel på hva som i dag er mulig å få til av tekniske løsninger for funksjonshemmede som ønsker en yrkesaktiv hverdag.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Ottos diagnose er CP (Cerebral parese). Til tross for dette driver han egen bedrift – Ravndal Transport – og har kjørt lastebil i en årrekke. Det er Handicare i Solbergelva som har tilpasset bilen til Ottos behov.

- Otto Ravndal og lastebilen hans er et godt eksempel på hva som er mulig å få til dersom viljen er sterk, og kreativiteten til utvikling av gode tekniske løsninger er stor. Ravndal ville ikke slå seg til tåls med å være trygdemottaker – takket være en vilje av stål er han i dag en god skattebetaler og aktiv bidragsyter til samfunnet, sier Arild Saastad, leder for Handicare vehicle accessibility.

Den ledende bilombyggingsspesialisten har stått for den tekniske ombyggingen av to tunge lastebiler for Otto Ravndal, senest dagens MAN TGL 8.250 – trekkvogn med semitrailer – som ble levert mot slutten av fjoråret.

Hele ekvipasjen er 18 meter lang, og har en tillatt totalvekt på 18 750 kilo. Motoren har en effekt på 250 hk.

Planlegging, utvikling av spesialløsninger og ombygging til dagens unike kjøretøy har tatt nærmere to år, inkludert stadig testing underveis, frem til endelig godkjenning av ombyggingen ved Drammen Trafikkstasjon.

- Alle spesialløsninger på denne bilen er unike, i den forstand at de finnes bare her – og er utviklet helt fra bunnen av. Til biler som denne finnes det ingen standard komponenter eller løsninger å plukke fra, fastslår Arild Saastad.

- Ja, alt er håndbygd. Du kan gjerne si at her startet vi virkelig med å bøye et flatjern, og slik har det fortsatt. Alle tekniske løsninger er utviklet helt fra bunnen av, og Otto Ravndal har selv vært leverandør av mange idéer underveis. På samme måte er all software – og det er mye av den også – unik for denne bilen, forteller Joacim Lindstrøm Gedde, som har vært prosjektleder.

- Siden alt startet fra null, har selvsagt byggeprosessen også bestått i mye prøve og feile før endelig løsning ble funnet. Dette gjelder ikke minst modifiseringen av bilens styresnekke og utviklingen av robotarmen bak førerhuset, som løfter Otto inn i og ut av bilen. Det har vært mye sveising, maskinering og testing før vi var fornøyde med resultatet, legger han til. Full demontering og gjenoppbygging av styresnekka var svært krevende, og det er dobbelt sikkerhet: Bilen har et nødservosystem som er hjelpeaggregat dersom motoren stanser, noe som gir den tiden som trengs slik at kjøretøyet kan stoppes forsvarlig.

Dersom Ravndal Transport trenger en vikarsjåfør, kan det originale rattet settes enkelt og raskt på plass i stedet for det lille rattet i dørken (snap-off), og bilen kjøres som vanlig.

- Det har vært et utrolig givende og morsomt prosjekt å være med på sier Gedde, som sammen med regionsjef Pål Ivar Paulsen har drevet frem prosjektet.

Tett samarbeid

Det tette samarbeidet mellom Otto og Handicare har gitt et meget godt resultat, med et funksjonelt og effektivt kjøretøy, tilpasset Ottos behov ned til minste detalj.

Den spesialutviklete robotarmen, skjult bak vindavledere i bakkant av førerhuset, løfter Otto inn i, og ut av, førerhuset. Understellet til rullestolen er under kjøring parkert i sin egen ”garasje” inntil rammen av chassiset. I det samme området finnes skap for bl.a. hovedstrømbryter og andre betjeningsfunksjoner.

Selve kjøringen av lastebilen er i sin helhet fotbetjent. I dørken på førersiden finnes ratt, pedaler for brems og gass, og ellers alt annet som kreves under bruk av bilen – parkeringsbrems, girspak, retningsviser, lys funksjoner – alt betjenes med føttene.

I bilen finnes også en PC og TV, dette er også fotbetjent.

For å kunne betale på bomveger, ferger og bensinstasjoner er det designet en arm som folder seg ut gjennom sidevinduet på førersiden med kredittkort og kontanter til betaling.

Med kjøring på lange distanser må bestemmelser for kjøre- og hviletid overholdes, og førerhuset i Ravndal Transports MAN har to køyer. Otto bruker den nederste, og igjen kommer teknikken ham til hjelp, med en spesialutviklet dynepålegger og gardin automatikk.

Lange turer

Otto Ravndal har mange forskjellige transportoppdrag, men mesteparten av kjøringen gjøres for Portservice Sogn og Fjordane, et firma han er aktivt med i. Firmaet jobber med industriporter og garasjeporter som kommer skreddersydd til den enkelte kunde fra Tyskland eller Nederland, og grinder og sikkerhetsdører som firmaet produserer selv i Norge.

I løpet av den siste uka før vi besøkte ham, hadde han vært i Ølen, og i Drammen via Ørsta, Bergen, Evanger, Oslo og Kløfta – det siste en runde på 1865 kilometer over fire dager.

I april 2008 var han i Auze i Latvia, med et stort lass leketøy og klær, innsamlet av en skoleklasse i Førde. Det var en ukes tur, med ekstra margin på et døgn av hensyn til ferger. Den lengste enkeltturen har imidlertid gått innenlands, til Bodø.

Transportforretning siden 2002

Bil har Otto Ravndal kjørt siden 1994. Transportforretningen etablerte han i 2002, den første tiden med en gammel Ford van med tilhenger. Den første MAN lastebilen fikk han på veien i 2005, den og ble året etter ombygd til trekkvogn for semitrailer. Dagens MAN kom til Førde ferdig ombygd for et års tid siden, og er en TGL.8250 med 250 hk motor.

EL-LASTEBIL/18. mai 2018

Presenterer sin andre elektriske lastebilmodell på tre uker

Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019. Les hele saken

Til toppen