Den største Litiumionkontrakten noensinne

Den største Litiumionkontrakten noensinne

Jungheinrich har mottatt en stor ordre på mer enn 1000 litiumiontrucker. Dette er den største ordren på verdensbasis som noensinne har blitt registrert for trucker med litiumionbatterier.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Jungheinrich er det den største truckbestillingen i firmaets nesten 65-årige historie. Den internasjonale storkunden, som ønsker å være anonym, vil forsyne lagre og transportsentre i Storbritannia, Frankrike, Italia og Tyskland. Mer enn 700 av de bestilte truckene er store plukktrucker for bruk i smalgangslagre.

En milepæl

Dette oppdraget er en milepæl og understreker at Jungheinrich behersker litiumionteknologien som ingen andre. Jungheinrich er den eneste produsenten av gaffeltrucker som også produserer egne litiumionbatterier. Sammenlignet med standard blybatterier fører bruken av disse batteriene til en betydelig effektøkning. Batteriene er "intelligente" og kommuniserer med truck og lader. Resultatet er maksimal energisparing.

Tredoblet salget

Batteriproduksjonen foregår i Norderstedt. De tre siste årene har Jungheinrich tredoblet salget av litiumionbatterier årlig. På grunn av stadig voksende global etterspørsel planlegger konsernet å øke produksjonskapasiteten ytterligere. For tiden er det ingen andre intralogistikkfirmaeer som har flere litiumiontrucker i drift enn Jungheinrich. Jungheinrich er ledende på teknologien og setter globale standarder. Bare Jungheinrich tilbyr et komplett system fra lader via batteri til truck. Litiumionteknologi er den nye standarden på gaffeltrucker. Gjennom høy effekt fra litiumionbatteriene blir det mulig å "elektrifisere" satsningsområder hvor det til nå kun har vært brukt forbrenningsmotorer.

Avgir ikke gasser eller syre

Foruten høy ytelse er rask ladetid, vedlikeholdsfrihet og svært lang levetid blant fordelene til litiumionteknologien. Kort og rask pauselading gjør at kontinuerlig drift er oppnåelig for truckflåten. Tidkrevende batteribytte er overflødig, det samme med ekstrabatteri og bytteutstyr. Egne laderom med dyrt avtrekksanlegg er heller ikke nødvendig, fordi det verken avgis gasser eller syre.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen