Den ultimate tømmerbilen

Den ultimate tømmerbilen

Tømmertransportørene ønsker gjerne de kraftigste bilene. MANs største D38-motor på 640 hk og et dreiemoment på 3000 Nm er svaret på dette ønsket.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Med romslige førerhus, kraftige rammer og robust tandemboggi med navreduksjon ligger alt til rette for at sjåføren får en god arbeidsdag.

Det er 60 tonns vogntogvekt for tømmertransport på stadig flere veier i Norge. Ofte er det kronglete veiforhold ute i skogen, og det norske veinettet byr på sine utfordringer mange steder. Det er årsaker til at det som regel er motorer i det kraftige segmentet som velges til tømmerbiler.

Men også innenfor tømmer varierer selvsagt kjøreforholdene. Hvis man ikke trenger det aller største, så består D38-serien også av to andre motorvarianter, en på 580 og en på 540 hk. 580-hesteren har faktisk bare 100 Nm lavere dreiemoment enn den største motoren i serien, mens motoren på 540 hk har et største dreiemoment på 2700 Nm.

640 hk i Våler

Odd Harald Konterud i Konterud Transport AS i Våler i Solør har kjørt MAN siden 2001. Av 20 biler har selskapet tre MAN, to tømmerbiler og en til flistransport. I slutten av august fikk han overlevert en MAN TGX 26.640 6x4 med Alucar tømmerpåbygg og FTG kran. Odd Harald forteller at denne bilen kommer til å gå mye til og fra Trysil.

– De som kjenner Trysilveien, vet at den har mange lange og tunge bakker. Med 60 tonn totalvekt betyr en kraftig motor høyere gjennomsnittshastighet, kortere kjøretid og man er i liten grad til hinder for annen trafikk. Dessuten forenkler en stor motor arbeidet i skogen, forteller han. Han sier han er godt fornøyd med de øvrige MAN bilene selskapet har i dag og har hatt tidligere, så han har stor tro på nybilen.

Mange tømmertransportører velger det største som er å få, nærmest uansett. Odd Harald er ikke der.

– Det kommer an på kjøringen. På flatlandet her i Solør holder det fint med 500 hk, sier han.

640 hk på Storsteinnes

En som har høstet en del erfaringer med den største D38-motoren i tømmerkjøring, er Alf-Erik Eliassen, innehaver av A. Eliassen Transport på Storsteinnes i Troms. Han tok i bruk en MAN TGX 26.640 6x4 i starten av april. Bilen har kombinasjonspåbygg, plan med tømmerstaker, levert av SLP i Övertorneå i Nord-Sverige.

Siden da har bilen gått i tømmerkjøring.

– Mye av kjøringen foregår fra Nord-Troms til Målselv. Dette er 30 mil en vei på til dels krevende veier med tillatt totalvekt på 60 tonn for tømmer. En kraftig motor kommer godt med her, sier Alf-Erik og legger til at bilen har gunstig drivstofforbruk.

– I tillegg har sjåføren latt det gå sport i å kjøre så billig som mulig, og det betyr penger spart.

Selskapet har også en del annen type kjøring, som rundballer, kraftfor og kunstgjødsel, blant annet for Fiskå Mølle. Med kombinasjonspåbygg kan den nye bilen fint brukes til slik transport.

Alf-Erik forteller at bakgrunnen for bilvalget var et godt inntrykk av merket og forhandleren i Tromsø.

– Dessuten var prisen gunstigere enn hos flere av konkurrentene, og bilen kommer godt ut både når det gjelder drivstoff- og servicekostnader. Jeg har tro på en god totaløkonomi med denne bilen, sier han.

Til toppen