Det går ikke buss til samvirkelaget

Det går ikke buss til samvirkelaget

En av tre i distriktene får 90 minutter lengre reisetid hvis de reiser kollektivt, viser en fersk undersøkelse fra medlemsorganisasjonen NAF.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Dette viser en uholdbar lang reisetid ved å bytte til kollektivtransport og at det ikke er et alternativ for mange i distriktene. Det går rett og slett ingen buss til samvirkelaget, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Bare en av ti utenfor storbyene bruker utelukkende kollektivt på hverdagsreisen i dag, mot 30 prosent i storbyene. NAFs undersøkelse viser at å bytte til kollektivtransport på bygda ikke er realistisk. Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ut kollektivtransport til hver bygd og øy i vårt langstrakte land.

Bilene må elektrifiseres i hele landet

Norge har klare mål om reduksjon av klimagassutslipp, men i iveren etter å nå målene må politikerne akseptere at bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.

Politikerne må handle nå, så folk kan komme seg rundt raskt og rent

Derfor er det avgjørende at elbilfordelene beholdes til det kommer modeller som passer der folk bor spredt, det vil si med gode vinteregenskaper, rekkevidde, hengerfeste og god plass. Folk på landet må få de samme mulighetene som byfolk når disse bilene kommer om noen få år.

- Hvis fordelene ryker for tidlig, frykter vi en todeling av norsk transport der store deler av landet blir hengende igjen i fossil teknologi, advarer Sagedal.

- Hele landet må med, og da trenger vi politikere som gir et tydelig signal om fortsatt fordeler for elbil, fortsetter hun.

Unngå panikktiltak

Uten innfasing av elbiler over hele landet, er faren at politikerne må ty til panikktiltak for å nå utslippsmålene. Da vil flere rammes av restriksjoner på bilbruk.

- Det vil ikke være bra for folk, arbeidsliv og verdiskaping. Det er et gode å komme seg rundt i hverdagen. Hver enkelt og samfunnet tjener på det. Politikerne må handle nå, så folk kan komme seg rundt raskt og rent, avslutter hun.

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen