Det går ikke buss til samvirkelaget

Det går ikke buss til samvirkelaget

En av tre i distriktene får 90 minutter lengre reisetid hvis de reiser kollektivt, viser en fersk undersøkelse fra medlemsorganisasjonen NAF.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Dette viser en uholdbar lang reisetid ved å bytte til kollektivtransport og at det ikke er et alternativ for mange i distriktene. Det går rett og slett ingen buss til samvirkelaget, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Bare en av ti utenfor storbyene bruker utelukkende kollektivt på hverdagsreisen i dag, mot 30 prosent i storbyene. NAFs undersøkelse viser at å bytte til kollektivtransport på bygda ikke er realistisk. Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ut kollektivtransport til hver bygd og øy i vårt langstrakte land.

Bilene må elektrifiseres i hele landet

Norge har klare mål om reduksjon av klimagassutslipp, men i iveren etter å nå målene må politikerne akseptere at bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.

Politikerne må handle nå, så folk kan komme seg rundt raskt og rent

Derfor er det avgjørende at elbilfordelene beholdes til det kommer modeller som passer der folk bor spredt, det vil si med gode vinteregenskaper, rekkevidde, hengerfeste og god plass. Folk på landet må få de samme mulighetene som byfolk når disse bilene kommer om noen få år.

- Hvis fordelene ryker for tidlig, frykter vi en todeling av norsk transport der store deler av landet blir hengende igjen i fossil teknologi, advarer Sagedal.

- Hele landet må med, og da trenger vi politikere som gir et tydelig signal om fortsatt fordeler for elbil, fortsetter hun.

Unngå panikktiltak

Uten innfasing av elbiler over hele landet, er faren at politikerne må ty til panikktiltak for å nå utslippsmålene. Da vil flere rammes av restriksjoner på bilbruk.

- Det vil ikke være bra for folk, arbeidsliv og verdiskaping. Det er et gode å komme seg rundt i hverdagen. Hver enkelt og samfunnet tjener på det. Politikerne må handle nå, så folk kan komme seg rundt raskt og rent, avslutter hun.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen