Det går ikke buss til samvirkelaget

Det går ikke buss til samvirkelaget

En av tre i distriktene får 90 minutter lengre reisetid hvis de reiser kollektivt, viser en fersk undersøkelse fra medlemsorganisasjonen NAF.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Dette viser en uholdbar lang reisetid ved å bytte til kollektivtransport og at det ikke er et alternativ for mange i distriktene. Det går rett og slett ingen buss til samvirkelaget, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Bare en av ti utenfor storbyene bruker utelukkende kollektivt på hverdagsreisen i dag, mot 30 prosent i storbyene. NAFs undersøkelse viser at å bytte til kollektivtransport på bygda ikke er realistisk. Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ut kollektivtransport til hver bygd og øy i vårt langstrakte land.

Bilene må elektrifiseres i hele landet

Norge har klare mål om reduksjon av klimagassutslipp, men i iveren etter å nå målene må politikerne akseptere at bilen er det eneste realistiske alternativet i distrikts-Norge.

Politikerne må handle nå, så folk kan komme seg rundt raskt og rent

Derfor er det avgjørende at elbilfordelene beholdes til det kommer modeller som passer der folk bor spredt, det vil si med gode vinteregenskaper, rekkevidde, hengerfeste og god plass. Folk på landet må få de samme mulighetene som byfolk når disse bilene kommer om noen få år.

- Hvis fordelene ryker for tidlig, frykter vi en todeling av norsk transport der store deler av landet blir hengende igjen i fossil teknologi, advarer Sagedal.

- Hele landet må med, og da trenger vi politikere som gir et tydelig signal om fortsatt fordeler for elbil, fortsetter hun.

Unngå panikktiltak

Uten innfasing av elbiler over hele landet, er faren at politikerne må ty til panikktiltak for å nå utslippsmålene. Da vil flere rammes av restriksjoner på bilbruk.

- Det vil ikke være bra for folk, arbeidsliv og verdiskaping. Det er et gode å komme seg rundt i hverdagen. Hver enkelt og samfunnet tjener på det. Politikerne må handle nå, så folk kan komme seg rundt raskt og rent, avslutter hun.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen