– Dette er bare bompenger på en ny måte
(Foto: NAF)

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Dette er bare å utrede bompenger på en ny måte. Det er ikke den utredningen vi ønsket oss, og vil ikke gi et bedre og mer rettferdig avgiftssystem, sier Ryste. 

Hun mener at det er ikke noe poeng i «å utrede ny teknologi som erstatning for bompenger».

Bare én ting kan erstatte bompenger

– Det er bare er én ting som kan erstatte bompenger, og det er at veiene blir fellesskapsfinansiert og bommene fjernes, sier hun.

– Stortinget tør ikke åpne den store sekken, som dreier seg om avgifter på kjøp og bruk av bil. Det synes vi er overraskende, for tiden er overmoden for å se på nye løsninger, sier hun.

Kunne gjort det billigere å bruke bil i distriktet

Stortinget hadde til behandling et forslag om å utrede veiprising til erstatning for bilrelaterte avgifter. NAF har vært positive til en utredning, under forutsetning at det ikke ble dyrere for bilistene, at personvernet kunne ivaretas og at finansiering av veier gjennom bompenger ikke ble en del av ordningen. En slik utredning fikk ikke flertall i Transport- og kommunikasjonskomitéen, og regjeringspartiene gikk istedet inn for å utrede ny teknologi til erstatning for bompenger. Veiprising er en kilometerbasert avgift for kjøretøyer, som varierer med hvor man kjører, når man kjører og hva slags kjøretøy man har.

– NAF har vært opptatt av å få utredet om veiprising kunne være en del av svaret på framtidens bilavgifter. Veiprising kunne for eksempel gjøre det mye billigere å kjøpe og bruke bil i distriktene enn det er i dag, sier hun.

– At Stortinget nå har sagt nei til dette betyr at ideen om veiprising i praksis er død og begravet i mange år framover, sier Ryste.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen