Dette vil elbilister betale for lading - og så mye koster det

Dette vil elbilister betale for lading - og så mye koster det

Billig hjemmelading om natten er fortsatt elbilenes melk og brød, men driftskostnadene er fortsatt lave ved jevnlig bruk av hurtiglading.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Betalingsviljen blant de spurte elbilistene i den siste undersøkelse, Elbilisten 2017, er imidlertid ikke helt på dagens faktiske prisnivå. I undersøkelsen betalingsviljen testet blant medlemmene, både med hensyn til prisen per kWh ved normal- og hurtiglading.

Moderne elbiler bruker typisk 10-20 kWh/100 km (avhengig av størrelse). Det betyr altså at det koster 10−20 øre å kjøre en kilometer.

- Dersom man benytter hurtiglading til de lengre turene og lader hjemme til daglig, blir de totale driftskostnadene fortsatt langt lavere enn ved bruk av fossile drivstoff. Hurtiglading koster i dag typisk 2,50 kroner pr. minutt, eller 3−5 kroner per kilowattime (kWh), sier senior kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening

Ved hjemmelading er prisen normalt under 1 krone, og det er også utgangspunktet for prisingen på offentlig normallading (se betalingsvilje i vedlagte tabell).

Halve kostnaden av nøysom fossilbil

- Hurtigladekostnaden avhenger av en rekke faktorer, men viktigst er årstid, batteriets størrelse og driftstemperatur. Jo større batteri, jo raskere går hurtiglading - litt enkelt forklart. Om vinteren, hvis batteriet er kaldt, kan det bli vesentlig tregere og dyrere hurtiglading, sier Frydenlund, som jevnlig tar stikkprøver av hurtigladefart under elbiltestene du finner på elbil.no.

Under en test han gjorde av Hyundai IONIQ nylig, leverte hurtigladeren tett på makseffekten (50 kW DC) hele veien fra 28 til 93 prosent ladestatus.

- Hurtigladingen tok en halvtime. Da ble prisen per kWh 3,75 kroner, og det er fortsatt bare halvparten av milkostnaden for en nøysom fossilbil. Det er absolutt verdt å huske på når man er ute på lengre turer med elbilen, sier Frydenlund, som understreker at Elbilforeningen selvsagt gir gode råd til medlemmene om hvordan man sikrer mest mulig rask og effektiv lading.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen