Dette vil elbilister betale for lading - og så mye koster det

Dette vil elbilister betale for lading - og så mye koster det

Billig hjemmelading om natten er fortsatt elbilenes melk og brød, men driftskostnadene er fortsatt lave ved jevnlig bruk av hurtiglading.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Betalingsviljen blant de spurte elbilistene i den siste undersøkelse, Elbilisten 2017, er imidlertid ikke helt på dagens faktiske prisnivå. I undersøkelsen betalingsviljen testet blant medlemmene, både med hensyn til prisen per kWh ved normal- og hurtiglading.

Moderne elbiler bruker typisk 10-20 kWh/100 km (avhengig av størrelse). Det betyr altså at det koster 10−20 øre å kjøre en kilometer.

- Dersom man benytter hurtiglading til de lengre turene og lader hjemme til daglig, blir de totale driftskostnadene fortsatt langt lavere enn ved bruk av fossile drivstoff. Hurtiglading koster i dag typisk 2,50 kroner pr. minutt, eller 3−5 kroner per kilowattime (kWh), sier senior kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening

Ved hjemmelading er prisen normalt under 1 krone, og det er også utgangspunktet for prisingen på offentlig normallading (se betalingsvilje i vedlagte tabell).

Halve kostnaden av nøysom fossilbil

- Hurtigladekostnaden avhenger av en rekke faktorer, men viktigst er årstid, batteriets størrelse og driftstemperatur. Jo større batteri, jo raskere går hurtiglading - litt enkelt forklart. Om vinteren, hvis batteriet er kaldt, kan det bli vesentlig tregere og dyrere hurtiglading, sier Frydenlund, som jevnlig tar stikkprøver av hurtigladefart under elbiltestene du finner på elbil.no.

Under en test han gjorde av Hyundai IONIQ nylig, leverte hurtigladeren tett på makseffekten (50 kW DC) hele veien fra 28 til 93 prosent ladestatus.

- Hurtigladingen tok en halvtime. Da ble prisen per kWh 3,75 kroner, og det er fortsatt bare halvparten av milkostnaden for en nøysom fossilbil. Det er absolutt verdt å huske på når man er ute på lengre turer med elbilen, sier Frydenlund, som understreker at Elbilforeningen selvsagt gir gode råd til medlemmene om hvordan man sikrer mest mulig rask og effektiv lading.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen