Dieselbiler kan få konkurranse som versting på lokale utslipp

Dieselbiler kan få konkurranse som versting på lokale utslipp

Bensinbiler med direkteinnsprøytning er utviklet for å redusere CO2-utslipp, men utslippet av partikler og nitrogenoksyder kan være høyt, viser ny TØI-rapport.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Forskere på TØI har utført målinger fra personbiler med GDI-motor i realistiske kjøreforhold, ved kald- og varmstart av motoren og i ulike temperaturer.

GDI står for Gasoline Direct Injection, og betyr at drivstoff sprøytes direkte inn i sylinderen. Teknologien ble innført i dieselmotorer for å forbedre drivstofføkonomien. De siste årene har teknologien også blitt overført til bensinmotorer og stadig flere bensinbiler selges med GDI-motor.

Få undersøkelser har kartlagt utslippene under realistiske forhold

Bensinbiler har tradisjonelt en ca. 20-25 prosent høyere drivstofforbruk og dermed høyere CO2-utslipp enn dieselbiler. Men dieselbilens forsprang minker. De nye målingene viser at GDI-bensinbiler slipper i gjennomsnitt ut 13,3 prosent mer CO2 per kilogram kjøretøymasse enn dieselbiler (ved +23 °C). Men den reduserte forskjellen mellom de to motortypene kommer med en høy pris når det gjelder lokale utslippene av partikler og nitrogenoksyder fra bensinbilene.

Ved kaldstart slipper biler med GDI-motor ut mer partikkelmasse enn dieselbiler med partikkelfilter. Problematikken er kjent, men det har vært få undersøkelser som kartlegger utslippene under realistiske forhold.

Noen biler med GDI-motor viser relativ høy utslipp av NOx - men utslippet er betydelig lavere enn fra moderne dieselbiler.

Versting når det gjelder partikkelutslipp

Dieselbilen har vært versting når det gjelder partikkelutslipp i mange år. Men med innføring av dieselpartikkelfiltre har utslipp av partikler blitt betydelig lavere. For nye dieselbiler er nivået godt under grenseverdien til Euro 6-typegodkjenningen. For bensinbiler med GDI-teknologi derimot kan partikkelutslippene ved kaldstart i vinterkulde være høy og ligge opp til 8,6 ganger over grenseverdien.

Med innstramming av grenseverdien for partikler i 2017 forventes det at også bensinbiler med GDI-motor blir utstyrt med partikkelfilter. Det er rimelig å forvente at partikkelutslippet da kan bli like lavt som for dieselbilene. Det er likevel viktig med uavhengige målinger, særlig av utslippene i nordisk klima.

Målingene er utført i samarbeid med VTTs avgasslaboratorium i Finland og er en del av det treårige forsking- og utviklingsprogrammet EMIROAD, finansiert av Statens Vegvesen.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen