Dieselbiler kan få konkurranse som versting på lokale utslipp

Dieselbiler kan få konkurranse som versting på lokale utslipp

Bensinbiler med direkteinnsprøytning er utviklet for å redusere CO2-utslipp, men utslippet av partikler og nitrogenoksyder kan være høyt, viser ny TØI-rapport.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Forskere på TØI har utført målinger fra personbiler med GDI-motor i realistiske kjøreforhold, ved kald- og varmstart av motoren og i ulike temperaturer.

GDI står for Gasoline Direct Injection, og betyr at drivstoff sprøytes direkte inn i sylinderen. Teknologien ble innført i dieselmotorer for å forbedre drivstofføkonomien. De siste årene har teknologien også blitt overført til bensinmotorer og stadig flere bensinbiler selges med GDI-motor.

Få undersøkelser har kartlagt utslippene under realistiske forhold

Bensinbiler har tradisjonelt en ca. 20-25 prosent høyere drivstofforbruk og dermed høyere CO2-utslipp enn dieselbiler. Men dieselbilens forsprang minker. De nye målingene viser at GDI-bensinbiler slipper i gjennomsnitt ut 13,3 prosent mer CO2 per kilogram kjøretøymasse enn dieselbiler (ved +23 °C). Men den reduserte forskjellen mellom de to motortypene kommer med en høy pris når det gjelder lokale utslippene av partikler og nitrogenoksyder fra bensinbilene.

Ved kaldstart slipper biler med GDI-motor ut mer partikkelmasse enn dieselbiler med partikkelfilter. Problematikken er kjent, men det har vært få undersøkelser som kartlegger utslippene under realistiske forhold.

Noen biler med GDI-motor viser relativ høy utslipp av NOx - men utslippet er betydelig lavere enn fra moderne dieselbiler.

Versting når det gjelder partikkelutslipp

Dieselbilen har vært versting når det gjelder partikkelutslipp i mange år. Men med innføring av dieselpartikkelfiltre har utslipp av partikler blitt betydelig lavere. For nye dieselbiler er nivået godt under grenseverdien til Euro 6-typegodkjenningen. For bensinbiler med GDI-teknologi derimot kan partikkelutslippene ved kaldstart i vinterkulde være høy og ligge opp til 8,6 ganger over grenseverdien.

Med innstramming av grenseverdien for partikler i 2017 forventes det at også bensinbiler med GDI-motor blir utstyrt med partikkelfilter. Det er rimelig å forvente at partikkelutslippet da kan bli like lavt som for dieselbilene. Det er likevel viktig med uavhengige målinger, særlig av utslippene i nordisk klima.

Målingene er utført i samarbeid med VTTs avgasslaboratorium i Finland og er en del av det treårige forsking- og utviklingsprogrammet EMIROAD, finansiert av Statens Vegvesen.

SYSTEM/ 9. april 2019

Lanserer smart og sikkert styresystem som styrer alt utstyr på lastebilen

Etter et par år med utvikling og harde tester er Mählers nye proporsjonale styresystem MC3 nå klart til lansering. Systemet er utviklet for mykere, sikrere og mer intuitiv styring av både plog, høvelblad, spreder og tippflak. MC3 er bygd for fjernsupport; via mobilnettet kan man koble opp styresystemet og få teknisk support, uavhengig av hvor man befinner seg. MC3 oppfyller dessuten den nyeste og ledende maskinsikkerhetsstandarden, EN ISO 13849, og er dermed et av de sikreste styringssystemene på markedet for veivedlikeholdsprodukter. Les hele saken

Til toppen