Dødstallene øker - 23 mistet livet i 2016

Dødstallene øker - 23 mistet livet i 2016

Ti mennesker omkom i februartrafikken. Det betyr at 23 så langt har mistet livet på norske veier i 2016. Det er ti flere sammenlignet med samme periode i fjor. Trygg Trafikk oppfordrer nå folk til å vise forsiktighet på vanskelig føre.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I februar omkom ti i trafikken. Av disse var ni menn og en kvinne. Av de drepte var det åtte bilførere og to bilpassasjer. Det innebærer at det så langt i år er totalt 23 personer som har mistet livet på veien. Dødstallene er dermed ti flere sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Det sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

–  Husk at vinteren på langt nær er over, og at det vil være skiftende føre og vanskelige kjøreforhold også i mars og april. Tilpass derfor farten etter forholdene og ha alltid i bakhodet at veien kan være speilglatt rundt neste sving, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

[img id="1"]

Bremselengden dobles på vinterføre

Høy fart er den absolutt største årsaken til dødsfall og ulykker i trafikken. Johansen minner om at vinterføre gir en bremselengde som er dobbelt så lang som på tørr asfalt – som et minimum.

– Bruker du 60 meter på å stoppe på sommerføre, vil du bruke 120 meter på snø. På is snakker vi om hele 240 meter! Det beste du som bilist kan gjøre er derfor å holde farten nede og holde god avstand til bilen foran. Regelen om 1001, 1002, 1003 bør alltid være minsteavstand til bilen foran, sier direktøren i Trygg Trafikk.

– Dropp forbikjøringer

Johansen ber norske bilister om å gjøre noe med det vi kan, nemlig oss selv. Han påpeker at forbikjøringer i utgangspunktet er risikofylt. Og særlig i høy hastighet, på vanskelig føre og i uoversiktlige situasjoner.

– Mange av de styggeste trafikkulykkene skjer ved forbikjøringer. Rådet er derfor klinkende klart: Ikke ta unødvendige forbikjøringer. Det er få minutter å spare på det, og det øker risikoen for en dødsulykke drastisk. Noen få minutter mer i reisetid er en veldig god investering for å få deg og familien trygt frem, sier Johansen.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen