Budbilene fra Dønn grønn er nominert til Oslo kommunes miljøpris. Prosjektleder Tore Alm er også nominert.
Budbilene fra Dønn grønn er nominert til Oslo kommunes miljøpris. Prosjektleder Tore Alm er også nominert. (Foto: Dønn grønn)

Dønn grønn nominert til miljøpris

Budbilkonseptet Dønn grønn er nominert til Oslo kommunes miljøpris for sitt arbeid for en friskere by. På bare et halvt år har budbilene gjort seg bemerket i bybildet.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

De 10 grønne budbilene som er merket Dønn grønn er lett synlige i bytrafikken. Allerede er det mange større bedrifter og offentlige etater som bruker de miljøvennlige budene.

På kort tid har budbiltjenesten Dønn grønn inngått mange avtaler om miljøvennlig transport i Oslo. Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune inngått ny rammeavtale med budbilene om intern transport i etaten. Tidligere har Skatteetaten inngått avtale med de grønne budbilene.

– Utrolig hyggelig

Nå er Dønn grønn og prosjektleder Tore Alm i Transport-formidlingen SA nominert til Oslo kommunes miljøpris. Budbilkonseptet Dønn grønn viser at en av Norges største transportsentraler tenker nytt.

– Dette er utrolig morsomt og hyggelig. At folk legger merke til oss og tenker på miljøgevinstene ved våre elektriske budbiler, er en seier i seg selv. Som en stor aktør i transportbransjen er vi nødt til å tenke nytt. Vi leter etter muligheter til å gjøre vår virksomhet bedre for miljøet. Å introdusere kjøretøy som ikke forurenser er en helt naturlig del av dette, forteller daglig leder Per-Jørgen Melnæs i Transport-formidlingen SA.

Flere biler

Oslo kommunes miljøpris deles ut til noen som har gjort en innsats over tid eller er pionerer på sitt område. Transport-formidlingen SA og Dønn grønn var den første budbiltjenesten som i stor skala drives med elektriske kjøretøy. Fra starten var det 10 biler på veien og planene for å sende flere grønne budbiler ut på veien er klare.

– Vi har allerede hatt samtaler med og inngått avtaler med bilforhandlere, om levering av større biler med elektrisk motor. Lanseringen av Dønn grønn budbiler var bare starten. Vi har både flere biler og andre maskiner i planene være fremover. Vårt mål er at vi skal kunne levere alle transporttjenester på miljøvennlige kjøretøy, sier prosjektleder Tore Alm.

–  Som alle andre bransjer må vi tilpasse oss endrede krav fra omgivelsene. Løsningen på utfordringene med miljøet er at vi endrer miljøfokuset. Budbilene Dønn grønn er et viktig steg, men vi følger også nøye med på utviklingen når det gjelder tyngre kjøretøy også, sier daglig leder Per-Jørgen Melnes.

Oslo kommunes miljøpris deles ut 1. juni. Totalt er det 21 nominerte virksomheter og enkeltpersoner.

KABOTASJE/23. oktober 2018

Debatt på ville veier

Både nyanser og fakta synes å være blåst av veien når Norges Lastebileier-Forbund (NLF) kritiserer ordningen med lovlig kabotasjetransport i Norge og beskylder Posten og Bring for lovbrudd og underbetaling av utenlandske sjåfører. Aktører som forsøker å presse Bring ut i grøfta, baner samtidig vei for cowboy-aktører, økte utslipp og lavere sikkerhet på norske veier. Les hele saken

Til toppen