Drammen er klar for elektriske busser

Drammen er klar for elektriske busser

Drammen får snart miljøvennlig kollektivtransport. Brakar og Siemens har signert en avtale som sikrer de helelektriske bussene strøm. Høsten 2017 får Drammen som en av de første byene i Norge en helelektrisk bussrute med lading på endeholdeplass.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Fordelene er nullutslipp og en langt behageligere busstur for passasjerene helt uten støy og vibrasjoner.

Totalt skal seks busser lades på endeholdeplassene der automatiske ladeløsninger fra Siemens sørger for hurtiglading på seks til åtte minutter.

- Dette er en robust løsning som fungerer for nordiske forhold, og det er veldig morsomt for oss å levere de første ladestasjonene for hurtiglading i Norge, sier divisjonsdirektør for Mobility i Siemens, Lars Johan Andresen.

[factbox id="1"]

Løsning som fungerer

I første omgang skal en rute på 15 kilometer elektrifiseres, og totalt seks busser skal betjene ca 200 000 passasjerer per år.Løsningen som er valgt er testet med gode resultater i Hamburg, Gøteborg og Stockholm. Ruten går fra Drammen sentrum til Mjøndalen og har 36 stopp.

-Brakar vil gjøre kollektivtransport enda mer miljøvennlig, og Buskerud vil nå ligge helt i front med elektriske busser, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar as.

Nå vil Brakar vurdere løsningen, og blir dette en suksess kan kollektivsatsingen i Buskerudpakke 2 baseres på ren energi og nullutslippsteknologi, i følge Sundfjord.

- Det viktigste miljøgrepet vi kan gjøre er å få flere til å reise kollektivt, sykle og gå, men elektriske busser vil være et viktig bidrag til bedre byluft og mindre støy fra trafikken, sier Sundfjord.

Lades på få minutter

Bussene lades automatisk på endeholdeplassen der de uansett har lagt inn korte stopp. Når bussene kjører frem til ladestasjonen kobles bussen automatisk til en ladearm som senkes ned til ladepunktet på busstaket.

- Ladestasjonen kommuniserer med bussen og sørger for at batteriet får akkurat den energimengden det har behov for, sier Lars Andresen i Siemens.

Leveransen fra Siemens er en totalentreprise som involverer alt av graving og installasjoner i tillegg til selve ladestasjonene.

Elektrifisering av bussene er et av mange grep som er nødvendige for å redusere klimautslipp i Norge. Strømproduksjonen i Norge er nesten 100 prosent fornybar, og derfor er det på forbrukssiden Norge må ta utslippsreduksjonene.

SYSTEM/ 9. april 2019

Lanserer smart og sikkert styresystem som styrer alt utstyr på lastebilen

Etter et par år med utvikling og harde tester er Mählers nye proporsjonale styresystem MC3 nå klart til lansering. Systemet er utviklet for mykere, sikrere og mer intuitiv styring av både plog, høvelblad, spreder og tippflak. MC3 er bygd for fjernsupport; via mobilnettet kan man koble opp styresystemet og få teknisk support, uavhengig av hvor man befinner seg. MC3 oppfyller dessuten den nyeste og ledende maskinsikkerhetsstandarden, EN ISO 13849, og er dermed et av de sikreste styringssystemene på markedet for veivedlikeholdsprodukter. Les hele saken

LOGISTIKK/ 8. april 2019

Satser på bærekraftig vekst

Dachser rapporterte en betydelig vekst også for 2018. Logistikkleverandøren økte nettoomsetningen med 5,5 prosent til 5,57 milliarder euro. I likhet med året før økte antall forsendelser med 2,5 prosent, til 83,7 tonn, og antall tonn økte med 3,0 prosent, til 41,3 tonn. Med totalt 30 609 ansatte, en økning på 1511 fra året før, er Dachsers arbeidsstyrke større enn noen gang. Les hele saken

Til toppen