Jarle Aakredalen i Unifeeder fremholder at mange tviholder på lastebilen av gammel vane og at man i mye større grad må fokusere på fordelene av sjøtransport og ikke minst kombinasjonen sjø og bane.
Jarle Aakredalen i Unifeeder fremholder at mange tviholder på lastebilen av gammel vane og at man i mye større grad må fokusere på fordelene av sjøtransport og ikke minst kombinasjonen sjø og bane. (Bilde: Unni Claussen)

Drammen havn på skinner

Drammen havn er igjen tilbake med container-tog etter at jernbanesporet har vært stengt siden 2015. Green Cargo vil kjøre to ukentlige avganger til alle destinasjoner i landet.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Nå har vi endelig containertrafikk tilbake på sporene og har stadfestet posisjonen som en av Norges beste intermodale havner, sier assisterende havnedirektør Ivar Vannebo.

Sommeren 2015 ble togsporet fra Drammen havn på Holmen stengt på grunn av de store jernbaneutbyggingene på havna. I september måned var sporkrysset ut til containerhavna på plass og med Green Cargo sitt togtilbud gir dette Maersk og Unifeeder sine varestrømmer en effektiv kobling mellom skip og bane.

– Dette gir oss stabilitet, forutsigbarhet og store miljøbesparelser, sier Marthe Madsgård i Maersk.

I perioden jernbanesporet har vært stengt har alt godset blitt fraktet med lastebil fra Drammen havn til Alnabru, der det videre har blitt lastet over på bane.

– Viktig hendelse

Når man nå kan kutte den siste biltransporten er besparelsene både for transportselskapene og for miljøet store. Det har ukentlig blitt sendt ca. 40 TEU’s hver vei Drammen- Oslo i flg. Kjell Owrehagen i Green Cargo.

– Dette er en viktig hendelse. Vi har jobbet for dette lenge og vært i tett dialog med togselskapene. Nå fjerner vi lastebilene fra veien og får lasten direkte over på bane. Alt som erstatter lastebiler er et gode, sier Jarle Aakredalen i Unifeeder.

Han fremholder at mange tviholder på lastebilen av gammel vane og at man i mye større grad må fokusere på fordelene av sjøtransport og ikke minst kombinasjonen sjø og bane.

– Vi håper å etablere Drammen som en gateway til Stavanger, Bergen og Trondheim. Drammen er en veldig aktiv havn som gjør mye for å finne frem til løsninger som passer for alle parter, sier Aakredalen.

Madsgård i Maersk understreker at også de har opplevd et svært godt samarbeid med Drammen havn.

To ukentlige avganger

Green Cargo har startet med ukentlige avganger på henholdsvis tirsdager og fredager fra Drammen havn. Dette tilbudet kan raskt trappes opp med flere avganger dersom etterspørselen skulle tilsi dette.

– Vi har vært forventningsfulle til denne åpningen. Vi ønsker å utvikle tilbudet videre med flere avganger nordover og vestover, og har et tett samarbeid med Green Cargo på dette, sier Terje Alm i Greencarrier.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen