Dropper fotball - satser på sin egen nullvisjon

Dropper fotball - satser på sin egen nullvisjon

Etter 21 år som offisiell sponsor til de største fotballmesterskapene i verden bytter nå den tyske dekkgiganten Continental strategi. I stedet for fotball skal man markedsføre sin egen nullvisjon med mål om null ulykker og null drepte i trafikken.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I 21 år har Continental vært offisiell sponsor for de største fotballmesterskapene i verden som VM, EM og Champions Leauge. Satsingen på fotball har vært vellykket for å øke synligheten til Continental over hele verden.

Ny markedsstrategi

- Vi er fornøyd med den langsiktige positive effekten av vår satsing på fotball. Vi satset på fotball, mens de fleste av våre konkurrenter satset på motorsport. Vi har nå økt vår merkeskjennskap i våre viktigste markeder i Europa. Etter at UEFA EURO 2016 var ferdig innså vi at vi hadde oppnådd de kommunikasjonsmålene vi hadde i forbindelse med fotballsatsingen, og vi var klare til å ta det neste logiske steget for vår merkevare i Europa, sier Nikolai Setzer, styremedlem i Continental AG, som nå er verdens fjerde største dekkprodusent med en omsetning på mer enn 10 milliarder euro årlig.

Continentals nye markedsstrategi er basert på deres mangeårige fokus med å levere den korteste bremselengden, men nå lanseres også begrepet Vision Zero for fullt. Continentals nullvisjon går ut på at man i fremtiden skal ha null ulykker, null skadde og null drepte i trafikken.

Continental mener dette er mulig takket være gode dekk i kombinasjon med moderne assistansesystemer som Continental også er en stor leverandør av til bilindustrien. Automotive-avdelingen til Continental har i en årrekke levert assistansesystemer som stabilitetskontroll, blokkeringsfrie bremser og annen livreddende teknologi til bilprodusenter verden over, og Continental er også langt fremme i utviklingen av selvkjørende biler.

Vil forsterke posisjonen i fremtiden

Mottoet for den nye markedsføringskampanjen er "Mobilitet forsterket av tysk teknologi".

- Vi er overbevist om at dette er den rette markedsførings- og kommunikasjonsstrategien for Continental, fordi ingen av de andre dekkprodusentene leverer teknologiløsninger til bilindustrien slik som oss. Det er derfor merkevaren Continental i dag er ensbetydende med maksimal sikkerhet på veien, og vi ønsker å ytterliggere forsterke denne posisjonen i fremtiden, sier teamleder marketing hos Continental Dekk Norge AS, Hege Eike Lie.

Den nye kampanjen vil synes over hele Europa i en rekke kanaler, og i Norge samarbeider Continental med reklamebyrået Salt Concepts, mediebyrået IUM og kommunikasjonsbyrået Ribalta.

Til toppen