Eaton og Nissan med gjenbruksavtale for elbilbatterier

Eaton og Nissan med gjenbruksavtale for elbilbatterier

Eaton og Nissan vil inngå en avtale for utvikling av energilagring og kontrollsystemer. Partnerskapet skal inkludere felles forskning, konseptgodkjenninger og forretnings- modeller for å skape kommersielt levedyktig energilagring og kontrollprogrammer.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Energistyringsselskapet Eaton og bilprodusenten Nissan har annonserte signeringen av en avtale om å utforske muligheten for felles utvikling, industrialisering og kommersialisering av energilagring og kontrollsystemer, og ved dette dra nytte av selskapenes kombinerte kompetanse og bransjeaktiva.

Dekarbonisering i industriland, integrering av uregelmessige fornybare energikilder inn i elnettet uten å miste nettsstabilitet samt å hjelpe utviklingslands økonomiske og energivekst uten en dramatisk økning av CO2-utslipp, er kritiske problemer i dag.

En metode for å muliggjøre omfattende tilgang til ren energi i alle regioner i verden uten at det koster for mye, er et nødvendig element i listen over trinn som behøves for å motvirke klimaendringer. Kombinasjonen av kraftelektronikk og kontrollprogramvare, fornybar energi og stasjonær lagring i ett enkelt, sammensatt system som kan installeres i ulike miljø, kreves for å muliggjøre dette.

Med henholdsvis mange års erfaring innen batteriproduksjon og mer enn 50 års erfaring i kraftelektronikk, står Nissan og Eaton klare til å ta denne utfordringen, og dette milepælsamarbeidet – ved hjelp av utprøvd teknologi – gjør dette mulig i dag.

- Batteriene som kraftenheter varer mye lenger enn den typiske levetiden til en bil. Siden vi har produsert våre egne elbilbatterier på våre ledende produksjonsanlegg i mange år, vil denne planen la oss forlenge levetiden til vårt eksisterende 24 kWh-produkt og dermed redusere behovet for å bruke ytterligere ressurser fra planeten til å produsere nye batterier, sier Robert Lujan, elbildirektør hos Nissan Global.

- Disse systemene vil gjøre det lettere å godkjenne og ta i bruk fornybar utvikling på et bredere spektrum, og det gir personer større kontroll over energiforsyningen og -forbruket deres, sier Cyrille Brisson, visepresident for markedsføring for Eatons elektriske virksomhet i EMEA.

- De mange fordelene til en slik enhet inkluderer kontinuitet for forsyningen, økt elnettsstabilitet og -effektivitet, unngåelse av maksenergitariffer, og reduksjon av avhengigheten av dyre drivstoffer, som diesel, for å kompensere for situasjoner uten rutenett eller med dårlig rutenett, sier Brisson.

- Mer enn 3 milliarder personer er avhengig av forurensende og ineffektive metoder for matlaging, belysning og oppvarming som er dyre og som har alvorlige helseeffekter. Det å muliggjøre levering av renere, rimeligere energi til disse personene, inkludert de 1,2 milliarder personene som ikke har tilgang til elektrisitet i det hele tatt, vil utgjøre en stor forskjell, avslutter Brisson.

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen