Effektiviserer fremtidens personkontroll

Effektiviserer fremtidens personkontroll

En førerløs bil kjører deg til lufthavnen, du sjekker inn bagasjen med iris-skanning – og går rett gjennom sikkerhetskontrollen der du kontrolleres mens du er i bevegelse. Det kan bli framtiden på Avinor sine lufthavner.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Screening in motion og iris-scanning

I løpet av et par tiår – kanskje før, vil «screening in motion» være å finne på lufthavnene.

-Produsenter av sikkerhetsutstyr har beveget seg fra å være rene produsenter av «hardware» til i mye større grad å tenke prosess og utstyr som skal gi god flyt gjennom sikkerhetskontrollen. De forsker nå tungt på teknologier som kan effektivisere sikkerhetskontrollen, og jeg tror at «screening i motion» blir det neste «store» innen sikkerhetskontroll av passasjerer, sier securityrådgiver hos Avinor, Ole Folkestad.

Han beskriver hvordan passasjeren kommer til en korridor hvor vedkommende sjekker inn bagasjen med mobil eller iris-skanning (lese av konturene i øyet ditt), før passasjeren går inn i korridoren der du kontrolleres mens du er i bevegelse.

Ved enden av korridoren får du utlevert håndbagasjen – eller plukker den opp på et pick-up point ved å bruke mobilen din. Dette kan for eksempel være ved gaten din, sier securityrådgiver i Avinor, Ole Folkestad.

I dag er teknologien på plass for å gjøre dette på stillestående passasjerer, og flere lufthavner har i dag installert security skannere (blant annet Oslo Lufthavn).

-Fordelen med å gjøre det på passasjerer i bevegelse, er at du slipper flaskehalser som skaper kø og irritasjon. Slike flaskehalser er også en kostnadsdrivende faktor for Avinor ved at det medfører stor bruk av sikkerhetskontrollører, sier Folkestad.

Ser og forstår

Det jobbes i dag med teknologier som skal muliggjør «screening in motion».

Noen av de teknologiene som vurderes, gjør det mulig å se hva passasjeren bærer noe på seg, men også hvilket materiale gjenstanden består av.

Samtidig forbedres bildeteknologien noe som bidrar til at en også kan identifisere objektet ut ifra formen.

-Det betyr at et nøkkelknippe i lommen, som i dag betyr at du blir stoppet i sikkerhetskontrollen, ikke lenger må undersøkes av kontrolløren.

Totalservice

Men det er ikke bare sikkerhetskontrollen som vil være markant endret om noen tiår. Hele reisen vil bli mer teknologibasert, tror presseansvarlig ved Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.

-Vi kan tenke oss at huset ditt sitter på integrert datakraft, hvor du bare ved å gi en muntlig beskjed kan bestille flybilletten hjemme. Du blir kjørt av en førerløs bil/drosje til lufthavnen. Bagasje og innsjekking håndteres av robotteknologi ved ankomst. Når du passerer butikkene på lufthavnen, finnes det skjermer som viser deg med de plaggene du er interessert i å kjøpe (virtuelle prøverom). Du klikker på skjermen ved kjøp og får varene levert på destinasjonen din – eller lagt i den førerløse drosjen/bilen som venter på deg når du kommer fram. Det samme gjelder duty-free varer når du returnerer, sier Westher Andersen.

Han peker på at utviklingen går svært raskt, og at bare fantasien setter begrensninger for hvordan du og jeg vil reise noen tiår fram i tid.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen