ABB leverer hurtigladere til selvkjørende elbusser i Singapore.
ABB leverer hurtigladere til selvkjørende elbusser i Singapore. (Foto: Volvo Bussar)

Elektrifiserer autonome elbussprosjekt

Den globale lederen innen elektrisk transport leverer hurtigladere for banebrytende, selvkjørende elbusser.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

BB viser igjen sin ledende rolle innen bærekraftige, globale transportløsninger i et nytt prosjekt sammen med Volvo Bussar, denne gang for Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. ABB skal levere sin toppmoderne nyttekjøretøylader HVC 300P til prosjektet for to autonome, elektriske busser til øystaten i begynnelsen av 2019.

Med dette prosjektet tar ABB nok et skritt mot bærekraftig transport, bare dager etter at selskapet ble hovedsponsor for verdens første helelektriske, internasjonale FIA-motorsportserie, Formel E.

Hurtigladesystemet HVC 300P  leverer 300 kilowatt (kW) likestrøm og vil lade batteriet på tre til seks minutter. Det er basert på OppCharge (Opportunity Charge), et åpent grensesnitt for likestrømslading av elbusser, som blant annet benyttes i Singapore og Stillehavsområet. Ved å benytte en såkalt pantograf montert ved endestasjonen kan elbussen lades uten å påvirke driften langs ruten.

Autonom erfaring

Systemet vil lade to helelektriske, tolv meters Volvo 7900 busser, og Volvo vil sammen med NTU bygge den autonome løsningen på bussleverandørens plattform. Dette er Volvos første selvkjørende leveranse til kollektivtransporten, som etterfølger suksesser med autonom teknologi innen gruver, steinbrudd og avfallshenting.

-  Interessen for både selvkjørende og elektrisk drevne kjørtetøy øker raskt i byer over hele verden. Sammen med NTU (et av verdens ledende tekniske universitet), SMRT (Singapores ledende kollektivtransportselskap) og ABB har vi nå mulighet for å teste ulike løsninger under realistiske forhold i en storby med høye ambisjoner for kollektivtrafikken, sier Håken Agnevall, konsernsjef i Volvo Bussar.

Dette er Volvos første selvkjørende leveranse til kollektivtransporten, som etterfølger suksesser med autonom teknologi innen gruver, steinbrudd og avfallshenting. Foto: Volvo Bussar

En av de selvkjørende elbussene skal brukes ved Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles (CETRAN), Singapores avanserte, nye testanlegg, hvor forskere vil teste nye funksjoner og studere hvordan bussen samspiller med andre veitrafikanter. Den andre elbussen skal benyttes i et bussdepot, i partnerskap med SMRT. Formålet med prosjektet er å gjøre det mulig for fremtidens selvkjørende elbusser å lade batteriene, kjøre til vaskeanlegg og parkere, helt autonomt.

Nanyang Technological University estimerer at elektriske kjøretøy kan utgjøre så mye som halvparten av Singapores motoriserte transport i 2050, og ABB er stolte over å bidra til å gjøre visjonen til virkelighet.

- ABB har lenge vært i forkant med utvikling av grønnere løsninger. Med dette prosjektet bekrefter vi vår intensjon om å utvikle den elektriske kjøretøyindustrien i Stillehavsområdet. Våre høykvalitetsladesystemer, kombinert med vår skybaserte plattform ABB Ability™, baner veien for at kjøretøy blir renere, mer effektive og mer kostnadseffektive enn noensinne, forteller Tarak Mehta, leder for divisjon Electrification Products i ABB.

Skytilkobling

ABB skal levere de to første HVC 300P hurtigladerne mot slutten av 2018, når samarbeidet mellom Volvo Bussar og NTU er i gang. De selvkjørende bussene skal leveres tidlig i 2019. Hittil har ABB solgt mer enn 6000 skytilkoblede likestrømshurtigladere for biler og nyttekjøretøy, hvorav nærmere ti prosent i Norge. ABB har også gått inn som hovedsponsor for Formel E, verdens første helelektriske, internasjonale FIA-motorsportserie, som en del av den kontinuerlige satsingen på bærekraftig transport.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen