ABB leverer hurtigladere til selvkjørende elbusser i Singapore.
ABB leverer hurtigladere til selvkjørende elbusser i Singapore. (Foto: Volvo Bussar)

Elektrifiserer autonome elbussprosjekt

Den globale lederen innen elektrisk transport leverer hurtigladere for banebrytende, selvkjørende elbusser.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

BB viser igjen sin ledende rolle innen bærekraftige, globale transportløsninger i et nytt prosjekt sammen med Volvo Bussar, denne gang for Nanyang Technological University (NTU) i Singapore. ABB skal levere sin toppmoderne nyttekjøretøylader HVC 300P til prosjektet for to autonome, elektriske busser til øystaten i begynnelsen av 2019.

Med dette prosjektet tar ABB nok et skritt mot bærekraftig transport, bare dager etter at selskapet ble hovedsponsor for verdens første helelektriske, internasjonale FIA-motorsportserie, Formel E.

Hurtigladesystemet HVC 300P  leverer 300 kilowatt (kW) likestrøm og vil lade batteriet på tre til seks minutter. Det er basert på OppCharge (Opportunity Charge), et åpent grensesnitt for likestrømslading av elbusser, som blant annet benyttes i Singapore og Stillehavsområet. Ved å benytte en såkalt pantograf montert ved endestasjonen kan elbussen lades uten å påvirke driften langs ruten.

Autonom erfaring

Systemet vil lade to helelektriske, tolv meters Volvo 7900 busser, og Volvo vil sammen med NTU bygge den autonome løsningen på bussleverandørens plattform. Dette er Volvos første selvkjørende leveranse til kollektivtransporten, som etterfølger suksesser med autonom teknologi innen gruver, steinbrudd og avfallshenting.

-  Interessen for både selvkjørende og elektrisk drevne kjørtetøy øker raskt i byer over hele verden. Sammen med NTU (et av verdens ledende tekniske universitet), SMRT (Singapores ledende kollektivtransportselskap) og ABB har vi nå mulighet for å teste ulike løsninger under realistiske forhold i en storby med høye ambisjoner for kollektivtrafikken, sier Håken Agnevall, konsernsjef i Volvo Bussar.

Dette er Volvos første selvkjørende leveranse til kollektivtransporten, som etterfølger suksesser med autonom teknologi innen gruver, steinbrudd og avfallshenting. Foto: Volvo Bussar

En av de selvkjørende elbussene skal brukes ved Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles (CETRAN), Singapores avanserte, nye testanlegg, hvor forskere vil teste nye funksjoner og studere hvordan bussen samspiller med andre veitrafikanter. Den andre elbussen skal benyttes i et bussdepot, i partnerskap med SMRT. Formålet med prosjektet er å gjøre det mulig for fremtidens selvkjørende elbusser å lade batteriene, kjøre til vaskeanlegg og parkere, helt autonomt.

Nanyang Technological University estimerer at elektriske kjøretøy kan utgjøre så mye som halvparten av Singapores motoriserte transport i 2050, og ABB er stolte over å bidra til å gjøre visjonen til virkelighet.

- ABB har lenge vært i forkant med utvikling av grønnere løsninger. Med dette prosjektet bekrefter vi vår intensjon om å utvikle den elektriske kjøretøyindustrien i Stillehavsområdet. Våre høykvalitetsladesystemer, kombinert med vår skybaserte plattform ABB Ability™, baner veien for at kjøretøy blir renere, mer effektive og mer kostnadseffektive enn noensinne, forteller Tarak Mehta, leder for divisjon Electrification Products i ABB.

Skytilkobling

ABB skal levere de to første HVC 300P hurtigladerne mot slutten av 2018, når samarbeidet mellom Volvo Bussar og NTU er i gang. De selvkjørende bussene skal leveres tidlig i 2019. Hittil har ABB solgt mer enn 6000 skytilkoblede likestrømshurtigladere for biler og nyttekjøretøy, hvorav nærmere ti prosent i Norge. ABB har også gått inn som hovedsponsor for Formel E, verdens første helelektriske, internasjonale FIA-motorsportserie, som en del av den kontinuerlige satsingen på bærekraftig transport.

FOSSILFRI/ 8. november 2018

Store norske selskaper vil ha fossilfrie tyngre kjøretøy

På Zerokonferansen i 2017 forpliktet et knippe av Norges største selskaper seg til å etterspørre utslippsfrie personbiler og lette varebiler. I forbindelse med årets Zerokonferanse tar de et skritt videre og vil etterspørre også tyngre fossilfrie kjøretøy. Samtidig ber de om forsterkede politiske virkemidler for å få far på utrullingen. Les hele saken

Til toppen