En av Norges råeste tungbergere

En av Norges råeste tungbergere

Det var flere som møtte opp når Nord Salten Auto endelig skulle få overlevert sin nyeste investering sist uke, en MAN 8x8 med Omars påbygg. Det er flere ting som imponerer med denne bilen, både når det kommer til størrelsen og de tekniske løsningene.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- De har ringt fra hele landet, så det er tydelig at dette er en bil som vekker oppmerksomhet både i bransjesammenheng og hos pressen, forteller Tom Josten fra MAN Truck & Bus Norge.

Selv hadde Tom Josten tatt turen helt fra Trondheim for å bli med på overleveringen, og han la ikke skjul på begeistringen over den nye bilen.

- Dette er en tungberger som skiller seg ut, og det har vært spennende å ta del i prosjektet på vegne av MAN Truck & Bus Norge.

En bil for de aller tøffeste

Tungbergeren strekker seg hele fire meter over bakken og har en egenvekt på over 29,4 tonn. I rød, klar farge og lys langs sidene er det nærmest umulig å ikke legge merke til den når den kommer kjørende. Bilen er unik på fremkommelighet og har godkjent fantastiske 90 tonn totalvekt under berging. Dette er en bil for de aller tøffeste.

[img id="1"]

Gjort flere tilpasninger som gjør bilen unik

Påbygger Arve Wangensteen fra Vang Auto-Service forteller at det er gjort flere tilpasninger som gjør bilen unik i sin klasse. Der andre tungbergere er utstyrt med to støttebein med vinsjer, er denne utstyrt med fire. Det betyr i praksis at bilen er dobbelt så stabil og har enda mer kraft enn andre bergingsbiler i samme klasse. Forholdene kan være utfordrerne når man jobber med tungberging, og plassen er ofte begrenset, men med fire skråstilte støttebein står man støtt under hele bergingsprosessen. Vinsjene foran og bak gir en unik måte å trekke på og bidrar til å stabilisere bilen. Vinsjene på den ene siden kan brukes til å holde fast bergingsbilen, mens vinsjene på den andre siden kan benyttes til trekking. Det er også muligheter for å trekke foran dersom det skulle være behov for det. Det er montert kamera på hver av vinsjene som er koblet opp mot et kontrollpanel bak i bilen. Dette gjør at de til enhver tid har kontroll på at de fire vinsjene pakker ståltauene riktig, dette for å unngå skader på ståltauene da det er store kostnader med nye stålatu og unødig driftsstans.

Det nye slepesystemet gir helt andre muligheter

Nord Salten Auto har jobbet med berging siden 1962, og ser frem til å ta i bruk det nye arbeidsverktøyet.

- Det er en stor dag for oss, forteller Marius Valle som jobber som bilreparatør ved anlegget i Ulvsvåg.

Han er veldig fornøyd med den nye tungbergeren og gleder seg til å prøve. Han får støtte fra kollega Karl Erik Berntzen, som tror at det kommer til å bli enklere særlig på de store oppdragene.

- Det nye slepesystemet gjør at transporten av større kjøretøy vil bli mer skånsom. Der vi tidligere har måttet løfte opp bilene for å transportere de videre, gir det nye slepesystemet helt andre muligheter. Det er en betydelig investering, og vi er veldig takknemlig for at både Nord Salten Auto og Nordvik har stått på for at vi skulle få dette til. Med den utviklingen vi har sett de siste årene er det nødvendig å oppgradere utstyret for å henge med i markedet, så jeg tror det er en riktig investering akkurat nå

Nord Salten Auto kjører berging for NAF SOS og Falck fra verkstedet i Ulvsvåg i Hamarøy. Tungbergingen dekkes i områdene Hamarøy, Steigen og til Kjellvik mot Fauske. MAN 8x8 er allerede satt på veien og klar for nye oppdrag.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen