En av Norges råeste tungbergere

En av Norges råeste tungbergere

Det var flere som møtte opp når Nord Salten Auto endelig skulle få overlevert sin nyeste investering sist uke, en MAN 8x8 med Omars påbygg. Det er flere ting som imponerer med denne bilen, både når det kommer til størrelsen og de tekniske løsningene.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- De har ringt fra hele landet, så det er tydelig at dette er en bil som vekker oppmerksomhet både i bransjesammenheng og hos pressen, forteller Tom Josten fra MAN Truck & Bus Norge.

Selv hadde Tom Josten tatt turen helt fra Trondheim for å bli med på overleveringen, og han la ikke skjul på begeistringen over den nye bilen.

- Dette er en tungberger som skiller seg ut, og det har vært spennende å ta del i prosjektet på vegne av MAN Truck & Bus Norge.

En bil for de aller tøffeste

Tungbergeren strekker seg hele fire meter over bakken og har en egenvekt på over 29,4 tonn. I rød, klar farge og lys langs sidene er det nærmest umulig å ikke legge merke til den når den kommer kjørende. Bilen er unik på fremkommelighet og har godkjent fantastiske 90 tonn totalvekt under berging. Dette er en bil for de aller tøffeste.

[img id="1"]

Gjort flere tilpasninger som gjør bilen unik

Påbygger Arve Wangensteen fra Vang Auto-Service forteller at det er gjort flere tilpasninger som gjør bilen unik i sin klasse. Der andre tungbergere er utstyrt med to støttebein med vinsjer, er denne utstyrt med fire. Det betyr i praksis at bilen er dobbelt så stabil og har enda mer kraft enn andre bergingsbiler i samme klasse. Forholdene kan være utfordrerne når man jobber med tungberging, og plassen er ofte begrenset, men med fire skråstilte støttebein står man støtt under hele bergingsprosessen. Vinsjene foran og bak gir en unik måte å trekke på og bidrar til å stabilisere bilen. Vinsjene på den ene siden kan brukes til å holde fast bergingsbilen, mens vinsjene på den andre siden kan benyttes til trekking. Det er også muligheter for å trekke foran dersom det skulle være behov for det. Det er montert kamera på hver av vinsjene som er koblet opp mot et kontrollpanel bak i bilen. Dette gjør at de til enhver tid har kontroll på at de fire vinsjene pakker ståltauene riktig, dette for å unngå skader på ståltauene da det er store kostnader med nye stålatu og unødig driftsstans.

Det nye slepesystemet gir helt andre muligheter

Nord Salten Auto har jobbet med berging siden 1962, og ser frem til å ta i bruk det nye arbeidsverktøyet.

- Det er en stor dag for oss, forteller Marius Valle som jobber som bilreparatør ved anlegget i Ulvsvåg.

Han er veldig fornøyd med den nye tungbergeren og gleder seg til å prøve. Han får støtte fra kollega Karl Erik Berntzen, som tror at det kommer til å bli enklere særlig på de store oppdragene.

- Det nye slepesystemet gjør at transporten av større kjøretøy vil bli mer skånsom. Der vi tidligere har måttet løfte opp bilene for å transportere de videre, gir det nye slepesystemet helt andre muligheter. Det er en betydelig investering, og vi er veldig takknemlig for at både Nord Salten Auto og Nordvik har stått på for at vi skulle få dette til. Med den utviklingen vi har sett de siste årene er det nødvendig å oppgradere utstyret for å henge med i markedet, så jeg tror det er en riktig investering akkurat nå

Nord Salten Auto kjører berging for NAF SOS og Falck fra verkstedet i Ulvsvåg i Hamarøy. Tungbergingen dekkes i områdene Hamarøy, Steigen og til Kjellvik mot Fauske. MAN 8x8 er allerede satt på veien og klar for nye oppdrag.

ALKOLÅS/12. desember 2018

Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven. De nye reglene som trer i kraft fra nyttår betyr at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag fra 1. januar 2019 skal ha alkolås. Les hele saken

LOGISTIKK/10. desember 2018

Samarbeider for å redusere time-to-market for 3D-printede deler

PostNord AB, leverandøren av kommunikasjons- og logistikkløsninger i Norden, kunngjorde at selskapet har inngått partnerskap med GKN Powder Metallurgy, en ledende innovasjonsutviklingspartner innen produksjonsindustrien. Samarbeidet vil gjøre 3D-print av deler i produksjonsindustrien til et mer åpent og tilgjengelig marked. Les hele saken

Til toppen