En fantastisk norsk transporthistorie

En fantastisk norsk transporthistorie

Det er ikke mange transportselskap forunt å feire 100 år med sammenhengende drift. Litra på Lillehammer har en unik historie og har selvsagt opparbeidet en unik erfaring.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Fra den spede begynnelse med A/S Gausdal Bilselskap i 1917 har firmaet utviklet seg til et konsern med en lang rekke transportvirksomheter spredt over både Norge og Sverige. Alle ansatte samles til en gedigen jubileumsfeiring i Haakons hall på Lillehammer lørdag 23. september.

Norges største transportkonsern

Dagens adm direktør er ikke som alle andre ledere. Ikke mye formell utdannelse, men med solid sjåførerfaring og med en solid stab med lang erfaring, styrer han konsernet med sikker hånd. Han har vært med på å se en fantastisk utvikling fra en omsetning på under 200 millioner, til fantastiske 800 millioner kroner. I konsernet ligger det en lang rekke selskaper som er kjøpt opp gjennom årene, men det er ikke noe overordnet mål å kjøpe seg ytterligere opp. I dag er Litra et av Norges største transportkonsern.

Vi satser ikke på de områdene utenlandske aktører lett kan «ta oss ut»

- Vi er ikke en aggressiv oppkjøper. Både eiere av og konsulenter som representerer transportfirmaer, kommer til oss og tilbyr oss å kjøpe. Ofte er det familieselskap der eieren ikke ser noen etter seg til å ta over, kan adm direktør Vegard Narmo fortelle.

- Vi takker ikke ja til alle som dukker opp. Det er viktig at selskapene driver innen en type transport som gjør at vi ser synergieffekter, og det er viktig at det finnes dyktige folk i ledelsen i disse firmaene, som kan være med videre. Vi ønsker ikke å presse bedrifter vi tar over inn i Litra-drakta, men gjerne beholde den kulturen de kommer med. Vi kjøpte fire selskaper i år, ingen i fjor og det kan også hende vi ser at vi skal selge deler av bedriften. Ting endrer seg, markedet endrer seg og vi må hele tiden følge med på om vi skal gjøre endringer. Vi satser i dag innen fire hovedområder, der vi er gode og der det finnes kunder som er opptatt av kvalitet i alle ledd. Vi satser ikke på de områdene utenlandske aktører lett kan «ta oss ut» - sier Narmo.

Han kan fortelle at det også har kommet interesserte med en annen hensikt, nemlig utenlandske aktører som ønsker å kjøpe hele Litra AS.

Fire hovedområder

De fire store virksomhetsområdene er i hovedsak delt inn i transport av termogods, drivstoff, gass og ulike typer tørrbulk. Litrakonsernet består av flere selskaper med sterke merkenavn og godt renommé innen sine respektive markeder eller områder. Noen av selskapene som de siste årene er innlemmet i Litra-konsernet har beholdt sine opprinnelige firmanavn.

Med jeans og åpen skjorte, brun i huden og med rufsete hår, stiller han villig opp på fotografering. Han lyser uformell, åpen, er kjapp i replikken og smilet er alltid på lur. Og han er tillitsskapende og har virkelig begge beina på bakken.

- Vi er et firma som kjennetegnes av bakkekontakt. Vi er mindre enn gigantene med store administrasjoner sentralt Oslo, men vi er mye større enn den gjennomsnittlige transportforretningen i Norge. Nettopp det at vi har hovedkontoret her på Lillehammer, vitner litt om at det er jordnære folk i alle ledd, sier Vegard Narmo.

Sammen med viseadm direktør Anders Brenningen redegjør Vegard litt for historien og dagens konsern, innhold av dette og tall. Vegards historie er også ganske spesiell, faren drev som entreprenør, men Vegard sier at det å jobbe tett med familien avstedkom for mye diskusjoner og at han valgte å begynne som sjåfør i Vestoppland Bilselskap i 1985 istedenfor å jobbe med faren.

Ting endrer seg, markedet endrer seg og vi må hele tiden følge med på om vi skal gjøre endringer

- Jeg ble daglig leder etter 10 år som sjåfør. Swebuss kjøpte opp bussdelen i Vestoppland og Litra kjøpte opp Vestoppland last og Swebuss kjøpte bussdelen i Litra - 1995. Da restene, Vestoppland Last flyttet til Lillehammer og Litra, ville jeg ikke flytte med selv om jeg fikk tilbudet. Bilene Litra nå eide fra Vestoppland, ble på Gjøvik og jeg valgte å begynne som sjåfør igjen, nå med Litra som arbeidsgiver.

En liten kuriositet er at etter 10 år som sjåfør, trafikkleder og driftssjef i Litra ble han også adm.direktør i Litra. I 1997 fikk Litra all kjøring for Coca cola på Hedmark og Oppland. Vegard ble da trafikkleder på terminalen på Biri og var der i tre år.

- Etter hvert krøp jeg til korset og flyttet til Lillehammer, dattera skulle begynne på skolen så det var påtide å ta en avgjørelse. Dette var i 2000.

I 2006 ble han toppsjef hos Litra.

- Etter 1. januar 1996 har ikke Litra hatt en eneste buss, annet enn veteranbuss. Men fortsatt blir vi kontaktet med spørsmål etter busstransporter, sier viseadm direktør Anders Brenningen.

En stor bilpark

Foruten en omfattende park av egne lastebiler og hengere, har Litra faste samarbeidsavtaler med andre transportører. Over 270 biler og nesten 250 tilhengere i eget navn. Dette gir en stor total kapasitet, og selskapet har dermed muligheten til å utføre selv de største og mest krevende oppdragene.

Litrakonsernet består av flere selskaper med sterke merkenavn og godt renommé innen sine respektive markeder eller områder.

Vi har gått mye mot gass den siste tiden, og vi gjør vel noe rett, vi har vunnet alle anbud i år på gass-kjøring

- I nært samarbeid med hver enkelt kunde, finner vi frem til optimale løsninger tilpasset individuelle behov og krav. Med moderne og fleksible transporttjenester tilstreber vi å styrke våre kunders effektivitet og dermed lønnsomhet. Vi har høy kompetanse på transport av store volumer og skreddersydde løsninger, sier Vegard Narmo.

Hva er nøkkelen?

- Foruten mye material og mange selskap, hva er nøkkelen til suksessen, Vegard?

- Først og fremst det jeg nevnte om jordnær ledelse nær virksomheten og dyktige folk som kommer fra og kan denne bransjen. Ikke minst alle dyktige vi får med oss ved oppkjøp. I hele konsernet legger vi stor vekt på å kvalitetssikre all transport i samsvar med bransjekrav, miljøhensyn og kundens forventninger. I tillegg fokuserer vi på trygge og presise leveranser - både med hensyn til innhold, tidspunkt og sted.

Vegard forteller videre at de har en meget stabil arbeidstokk. En avgjørende suksessfaktor sammen med det andre. Firmaet har selvfølgelig ordnede forhold, tariffavtale og pensjons- og forsikringsordninger.

- Vi har ansatte som har vært her i 50 år og må nesten nevne en spesielt, Arne Bergum som kom hit for over 50 år siden. I kontrakten hans ved start sto det at han skulle «vaske- smøre - og alt mulig annet.» Han kjører fortsatt lastebil i selskapet, det er gøy.

- Hvem eier selskapet?

- Vi har grovt sett 5 eiere som eier nesten 76 % av selskapet. Resten er fordelt på om lag 260 eiere med mindre aksjeposter, så eierskapet er bredt.

Hva med fremtiden?

- Kan hende det er noen områder hvor vi blir for små, at vi selger oss ut på de områdene. Kanskje vi har spisset oss inn mot færre sektorer, hvem vet. Men vi skal fortsette å vokse der det er rett. Vi har gått mye mot gass den siste tiden, og vi gjør vel noe rett, vi har vunnet alle anbud i år på gass-kjøring. Gass er et økende marked.

- Noen som er ute etter dere?

-Ja da, vi har hatt besøk fra utlandet som vil kjøpe oss, men det har ikke vært aktuelt så langt.

På kvelden lørdag 23. september markeres det store jubileet med fest for alle ansatte fra alle selskap under Litra-hatten. På formiddagen inviteres alle interesserte til en markering med utstilling av både veteranbiler og dagens bilpark. Det skal serveres bursdagskake og grillmat til alle som besøker plassen mellom Haakons hall og Kristins Hall. Og barna skal få kjøre lastebiler, de små Volvoene som ellers befinner seg på Hunderfossen Familiepark.

 

TEKNOLOGI/20. februar 2018

Bygger tidsmaskin for å redusere forsinkelser i kollektivtrafikken

Stavanger-området er noe mindre snørikt enn andre deler av landet i disse dager, men forsinkelser i kollektivtrafikken har også rogalendingene kjennskap til. Mobilitetsleverandøren Kolumbus har nå gått grundig til verks for å komme forsinkelser og kundeklager til livs. Les hele saken

SJØTRANSPORT/20. februar 2018

Kystverkets handlingsprogram 2018 – 2029 er vedtatt

Etter en ekstern høringsrunde er Kystverkets handlingsprogram for 2018 – 2029 nå vedtatt. Viktige satsninger for Kystverket i årene framover er å fjerne vedlikeholdsetterslepet på navigasjonsinnretninger, å stimulere til mer sjøtransport gjennom tilskuddsordninger og Stad skipstunnel. Les hele saken

Til toppen