Den mest bærekraftige lastebilen noensinne har fått mer effekt og økt effektivitet for å kunne gi konkurransemessige fordeler for transportører som tar mål av seg til å tilfredsstille den økende etterspørselen etter ‘grønn’ logistikk.
Den mest bærekraftige lastebilen noensinne har fått mer effekt og økt effektivitet for å kunne gi konkurransemessige fordeler for transportører som tar mål av seg til å tilfredsstille den økende etterspørselen etter ‘grønn’ logistikk. (Bilde: Iveco)

En komplett serie med naturgassdrevne lastebiler

Nye Stralis NP 460, den mest bærekraftige lastebilen noensinne, er den eneste komplette serien med naturgassdrevne tunge lastebiler med den nyeste generasjonen automatisert girkasse utviklet for alle kjøreforhold og som kombinerer bærekraft, ytelse og produktivitet for å kunne klare den mest krevende langtransporten.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Med 460 hk treffer nye Stralis NP midt i langtransportmarkedet for trekkvogner og lange chassiser som spenner over lavbygde trekkvogner, vekselpåbygg, og superlette trekkvogner for ADR-transport og for anleggssektoren.

Nye Stralis NP 460, single-fuel lastebilen med to LNG-tanker, 460 hk og en rekkevidde på inntil 1.600 km har IVECOs beste drivstoffeffektive teknologier som gir inntil 15% lavere drivstofforbruk.

Nye Stralis NP 460 har ren kraft, med en dramatisk 99% reduksjon av partikkelutslippene og 60% lavere NOx-utslipp sammenlignet med Euro VI, samt med biogass også CO2-utslipp redusert med inntil 95%. Kjøretøyet har også et betydelig lavere støynivå med mindre enn 71 dB. Denne revolusjonerende lastebilen gir transportørene konkurransemessige fordeler ved å kunne tilby virkelig bærekraftig logistikk.

Iveco har lansert nye Stralis NP 460, den eneste komplette serien av naturgassdrevne tunge lastebiler spesielt utviklet for å kunne dekke alle transportforhold, fra regional til internasjonal langtransport, fra volumtransporter til vekselpåbygg via ADR-transport til anleggskjøring. Den mest bærekraftige lastebilen noensinne har fått mer effekt og økt effektivitet for å kunne gi konkurransemessige fordeler for transportører som tar mål av seg til å tilfredsstille den økende etterspørselen etter ‘grønn’ logistikk.

Nødvendig kraft

Den nye serien har fått den nye Iveco Cursor 13 NP single-fuel motoren som er utviklet for å kunne gi nødvendig kraft for de mest krevende transportene. Bilen har også den nye 12-trinns Hi-Tronix automatiserte girkassen som byr på ytterligere komfort og ytelse sammenlignet med forgjengeren. Girkassen har også ny funksjonalitet som den GPS-baserte HI-CRUISEcruisekontrollen. Ivecos modulære løsning gir gode muligheter for skreddersydde kundetilpasninger. Kjøretøyet kan gå på CNG, kombinasjonen av CNG og LNG eller bare LNG. Utgaven med to LNG-tanker muliggjør en rekkevidde på inntil 1.600 km. Nye Stralis NP 460 har Ivecos mest avanserte drivstoffbesparende teknologier og den ultimate komforten i Hi-Way førerhuset utviklet for langtransport.

Kjøretøyet har et betydelig lavere støynivå med mindre enn 71 dB. Denne revolusjonerende lastebilen gir transportørene konkurransemessige fordeler ved å kunne tilby virkelig bærekraftig logistikk.
Kjøretøyet har et betydelig lavere støynivå med mindre enn 71 dB. Denne revolusjonerende lastebilen gir transportørene konkurransemessige fordeler ved å kunne tilby virkelig bærekraftig logistikk. Bilde: Iveco

- Siste året startet vi naturgass-revolusjonen innenfor langtransport med Stralis NP 400 hk. Basert på suksessen med dette epokegjørende kjøretøyet, lanserer vi nå en helt ny serie single-fuel naturgass-kjøretøy som passer perfekt inn i langtransport-markedet. Nye Stralis NP 460 hk har ytelse og produktivitet for all slags langtransport med egenskaper til å oppnå tett på null utslipp ved bruk av bio-LNG: Ren kraft, forteller Pierre Lahutte, Ivecos toppsjef. 

Den beste lastebilen for planeten

Stralis NP 460 maksimerer de miljømessige fordelene med naturgass, det mest miljøvennlige drivstoffet for forbrenningsmotorer og den modne løsningen for bærekraftig transport tilgjengelig i dag. Den velprøvde teknologien gir 99% reduksjon i partikkelutslippene og 60% NOx-reduksjon sammenlignet med Euro VI dieselmotorer. Dette er et viktig bidrag til å forbedre luftkvaliteten langs veien og i byområder. Ytterligere en fordel er det lave støynivåetsom er målt til mindre enn 71 dB i Piek stille lastebiler-testen, også et bidrag til bærekraften av dette kjøretøyet. Stralis NP 460 bidrar også til å redusere karbon-fotavtrykket fra transportindustrien ved å redusere CO2-utslippene med inntil 95% når kjøretøyet går på komprimert eller flytende biogass.

Bruken av bio-metan har også den fordelen at man reduserer avhengigheten av fossile drivstoffer, ettersom biogassen kan produseres fra landbruks- og husholdningsavfall, kloakk eller avfall fra matvareindustrien. Den kan produseres lokalt, noe som reduserer energiforbruket fra transport radikalt og reduserer CO2-utslippet tilsvarende. I tillegg medfører produksjonsprosessen verdifulle biprodukter, som bio-CO2 for kjøling og bio-gjødsel for landbruket.

Best i klassen på effekt og drivstoffeffektivitet uten kompromisser 

Resultatet ble oppnådd med tennplugger og støkiometrisk forbrenning (fullstendig forbrenning med balanse mellom oksygen og drivstoff) av naturgass. Dette er en “single fuel”-løsning som gjør at Iveco Cursor 13 NP kan gå på 100% naturgass. Etterbehandlingen av eksosen er basert på en kompakt og lett 3-veis katalysator som ikke trenger regenerering eller tilførsel av additiver. Det har klare fordeler når det gjelder plassen på chassisrammen og nyttelasten, men også når det gjelder å redusere ståtiden. Iveco Cursor 13 NP har ytterligere fordeler med lavt støynivå og lite vibrasjoner, noe som skyldes at støkiometrisk forbrenning fungerer ved en kompresjon på 12:1 (godt under 17:1 som er et typisk kompresjonsnivå i dieselmotorer) og derfor arbeider stillere konstruksjonsmessig.

​Nye Stralis NP 460 treffer markedet med 460 hk ren kraft.
​Nye Stralis NP 460 treffer markedet med 460 hk ren kraft. Bilde: Iveco

Iveco Cursor 13 NP-motoren vil bli beskyttet av to patenter. Det første, hvor patentbeskyttelsen er under utarbeidelse, er FPT Industrials proprietære bankekontroll som gjør det mulig å øke ytelsen, sikre drivstoff-kompabiliteten og beskytte motoren og 3-veis katalysatoren mot feiltenning.

Det andre patentet er FPT Industrials reaktive luftstrøms-styringssystem, en støkiometrisk kontroll-logikk som fungerer under girskiftene. Dette sikrer et kontinuerlig dreiemoment under automatiserte girskift, noe som maksimerer ytelsen og gir raskere girskift. FPT Industrial har søkt registrering av patent for dette systemet.

Stralis NP 460 er den første naturgassdrevne lastebilen med den nyeste generasjonen automatisert girkasse, den nye 12-trinns HI-TRONIX med den mest avanserte teknologien i sin kategori, med 99,7% effektivitet, særdeles god holdbarhet, best i klassen med en girspredning på 16,7, samt utmerket forhold mellom dreiemoment og vekt. Denne nye girkassen reduserer girskifttiden med 10% sammenlignet med foregående modell, samt har ytterligere funksjonalitet som ruggefunksjon, fire revers-trinn og nye kraftuttak. HI-TRONIX har som standard integrert hydraulisk retarder og bakkestart-funksjon som gir økt sikkerhet for sjåfør og last.

Luftstrøms-styringssystemet sikrer en perfekt integrering mellom motor og girkasse i Stralis NP 460.

Stralis NP 460 har god drivstofføkonomi under alle forhold, enten det gjelder mellomlange regionale ruter eller internasjonal langtransport. I tillegg til motorens fremragende drivstoffeffektivitet har bilen andre drivstoffbesparende løsninger som KJØRESTIL-EVALUERING for å registrere og forbedre sjåførens betjening, ECOSWITCH som begrenser hastighet og dreiemoment, ECOFLEET som gir optimalt effektiv giringsstrategi, optimert bakakselutveksling, øko-dekk med lav rullemotstand. Kjøretøyet har også HI-CRUISE integrert drivlinjesystem som inkluderer GPS-baserte systemer for cruisekontroll og girskift, samt ytterligere forbedret eco-roll (frirulling).

TCO-fokusert flåtestyring med MICHELIN SOLUTIONS

Nye Stralis NP 460 har tre innovative applikasjoner utviklet av MICHELIN Solutions som gjør det enklere å integrere kjøretøyet i bileierens flåtestyring og samtidig hjelpe biladministrator og sjåføren til å oppnå best mulig ytelse og Total Cost of Ownership:

MyBestRoute hjelper til å velge smarteste rute;

MyInspection digitaliserer overvåkningen av kjøretøyene;

MyTraining som tilbyr sjåførene digitalisert opplæring tilpasset Stralis NP 460.

Tjenestene fra MICHELIN Solutions kompletterer Ivecos tjenester for drivstoffeffektivitet og bidrar til at Stralis NP har en vital og økonomisk fordelaktig rolle i transportørens bilflåte.

Tankkombinasjoner som passer alle kjøreforhold 

Stralis NP 460 kan leveres med et godt urvalg av tankkombinasjoner basert på korte, lange, høyre- eller venstremonterte tanker, samt tanker for LNG og CNG. Slik kan man skreddersy kjøretøyet til kundens spesifikke krav. På standard trekkvogner er LNG-tanker tilgjengelig i 3 størrelser. Dette gjør det mulig å kundetilpasse kjøretøyet og gi plass på chassiset for annet utstyr som måtte være nødvendig for den aktuelle kjøringen. De små tankene kan gi en meter plass for komponenter som kompressorer for tankpåbygg, eller kjøretøyet kan spesifiseres uten drivstofftank på venstre side for å gi plass for mer omfangsrikt utstyr eller rett og slett for å spare vekt. Stralis NP 460 byr altså på meget stor fleksibilitet, med nærmest uendelige muligheter for kundetilpasning.

Stor erfaring med naturgass 

Iveco har arbeidet med naturgass i transport i mer enn 20 år, og en konsekvens av dette er at forhandlernettverket er det mest erfarne med slikt drivstoff. Iveco-forhandlerne har skaffet seg meget god teknisk kunnskap og lang forretningsmessig erfaring. I dag har Iveco en bilbestand på 22.000 naturgassdrevne kjøretøy i Europa, og den vokser raskt ettersom et økende antall logistikk-operatører velger bærekraftige løsninger og går over til naturgass i sine bilflåter.

Noen av de største transportørene i Europa, som Transports Jacky Perrenot Group, Pe.Tra, Meyer Logistik, Grupo HAM og Jost Group, stoler på Iveco og har valgt Stralis NP 400 hk til sine bilflåter. Bare ett år etter lanseringen har 100 kunder valgt denne epokeskapende kjøretøyløsningen og bygd opp en ordrebok på 1.600 enheter.

VEG/15. desember 2017

Norges viktigste utlandsforbindelse har fått økt trafikksikkerhet og vegstandard

E18 Riksgrensen – Ørje er en del av stamvegnettet og en av de viktigste utenlands-forbindelsene i transportsystemet i Norge. Behovet for en ny trasé skyldtes dårlig trafikksikkerhet og lav vegstandard i forhold til dagens normaler og trafikkbilde. Les hele saken

VEGTRANSPORT/14. desember 2017

Regjeringen oppretter nytt forum for norsk veitransportnæring

- Det er et klart mål å sikre konkurranseevnen til norsk transportnæring. Det er viktig for å sikre investeringer og rekruttering. Vi har allerede i dag et godt samarbeid med bransjen. Nå ønsker vi å formalisere det med et eget veitransportforum. Målet er å få en fortløpende skildring av situasjonen i veitransportmarkedet og å få vite hvilke utfordringer næringen og arbeidstakerene står overfor i det daglige, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen